| dc.contributor.author | غلامزاده کلایی, احمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | سامانیان, کوروس | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-30T21:50:34Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-21T21:50:35Z | |
| dc.date.available | 1399-07-30T21:50:34Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-21T21:50:35Z | |
| dc.date.issued | 2018-01-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-01-28 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-11-08 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | غلامزاده کلایی, احمد, سامانیان, کوروس. (1396). تحلیل ساختاری مواد و تکنیک به کاررفته در تزئینات ازاره ی سنگی دوره صفوی (نمونه مطالعاتی بقعه ی شاه عباس ثانی قم ). نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 10(20), 117-131. doi: 10.30480/vaa.2018.617 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-2649 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30480/vaa.2018.617 | |
| dc.identifier.uri | http://vaa.journal.art.ac.ir/article_617.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/441871 | |
| dc.description.abstract | مقبره ی شاه عباس دوم در جوار ضریح مطهر حضرت معصومه سلام ا... علیها، از لحاظ معماری و تزئینات، از<br />ویژگی های شاخص بناهای دوره ی صفوی برخوردار است. ازاره های سنگی بقعه با گل های رنگی تزئین شده<br />است. تزئینات و نقاشی روی سنگ در کنار انواع تزئینات معماری صفوی دیده می شود. نقاشی رنگ وروغن و<br />طلاکاری از آن جمله است. هدف این پژوهش، شناخت و تحلیل مواد و مصالح و تکنیک اجرای این نقوش روی<br />سنگ در دوره صفوی و مقایسه نتایج حاصله با بناهای شاخص این دوره است. به این منظور تزئینات رنگی<br />بر روی ازاره سنگی بقعه شاه عباس ثانی قم برای مطالعه در این پژوهش انتخاب گردید. در این پژوهش پس<br />از معرفی تزئینات مورد مطالعه، به شناسایی رنگدانه ها و بست ها با روش های دستگاهی پرداخته شده است.<br />از روش FTIR برای شناسایی مواد آلی، چسب ها و بست نمونه ها و از روش XRF برای شناسایی عناصر<br />موجود در نمون هها و برای شناسایی تکمیلی بعضی رنگدانه ها از میکروسکوپ نوری ) OM ( مجهز به نور<br />پلاریزان استفاده شد. نتایج حاصل نشان می دهد که رنگدانه های موجود از این قرارند: رنگ سفید: سفیدآب<br />سرب، رنگ قرمز: سرنج به علاوه اُخرا، رنگ آبی: لاجورد، رنگ سبز: زنگار مس به علاوه مالاکیت و رنگ طلا:<br />فلز طلا، که همگی رنگ های معمول در نقاشی دیواری صفوی بوده اند. از فلز طلا به صورت طلاچسبان استفاده<br />شده است. شناسایی رنگدانه اُخرا با استفاده از میکروسکوپ نوری مجهز به فیلتر پلاریزان انجام شد. اگرچه<br />زرده تخم مرغ در نمونه های مورد بررسی یافت شد، به دلیل سنگی بودن تکیه گاه، احتمال تمپرا بودن تکنیک<br />نقاشی بسیار ضعیف است. در تمامی نمونه ها آثار روغن بزرک یافت شد که م یتواند به منظور پوشش نهایی<br />و محافظ روی تزیینات به کار رفته باشد. مقایسه نتایج این پژوهش با نتایج بررسی های نقاشی دیواری چند<br />بنای شاخص صفوی، مطابقت رنگدانه های شناسایی شده در بقعه ی شاه عباس دوم با رنگدانه های معمول در<br />نقاشی دیواری دوره صفوی را نشان می دهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1149 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه هنر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نامه هنرهای تجسمی و کاربردی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30480/vaa.2018.617 | |
| dc.subject | شاه عباس ثانی | fa_IR |
| dc.subject | نقاشی دیواری | fa_IR |
| dc.subject | ازار هی سنگی | fa_IR |
| dc.subject | صفویه | fa_IR |
| dc.subject | ف نشناسی | fa_IR |
| dc.title | تحلیل ساختاری مواد و تکنیک به کاررفته در تزئینات ازاره ی سنگی دوره صفوی (نمونه مطالعاتی بقعه ی شاه عباس ثانی قم ) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرمت اشیاء تاریخی و فرهنگی، دانشگاه هنر، استان تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مرمت اشیاء تاریخی و فرهنگی ، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر، استان تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 20 | |
| dc.citation.spage | 117 | |
| dc.citation.epage | 131 | |