نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorغلامزاده کلایی, احمدfa_IR
dc.contributor.authorسامانیان, کوروسfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T21:50:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T21:50:35Z
dc.date.available1399-07-30T21:50:34Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T21:50:35Z
dc.date.issued2018-01-21en_US
dc.date.issued1396-11-01fa_IR
dc.date.submitted2019-01-28en_US
dc.date.submitted1397-11-08fa_IR
dc.identifier.citationغلامزاده کلایی, احمد, سامانیان, کوروس. (1396). تحلیل ساختاری مواد و تکنیک به کاررفته در تزئینات ازاره ی سنگی دوره صفوی (نمونه مطالعاتی بقعه ی شاه عباس ثانی قم ). نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 10(20), 117-131. doi: 10.30480/vaa.2018.617fa_IR
dc.identifier.issn2008-2649
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30480/vaa.2018.617
dc.identifier.urihttp://vaa.journal.art.ac.ir/article_617.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/441871
dc.description.abstractمقبره ی شاه عباس دوم در جوار ضریح مطهر حضرت معصومه سلام ا... علیها، از لحاظ معماری و تزئینات، از<br />ویژگی های شاخص بناهای دوره ی صفوی برخوردار است. ازاره های سنگی بقعه با گل های رنگی تزئین شده<br />است. تزئینات و نقاشی روی سنگ در کنار انواع تزئینات معماری صفوی دیده می شود. نقاشی رنگ وروغن و<br />طلاکاری از آن جمله است. هدف این پژوهش، شناخت و تحلیل مواد و مصالح و تکنیک اجرای این نقوش روی<br />سنگ در دوره صفوی و مقایسه نتایج حاصله با بناهای شاخص این دوره است. به این منظور تزئینات رنگی<br />بر روی ازاره سنگی بقعه شاه عباس ثانی قم برای مطالعه در این پژوهش انتخاب گردید. در این پژوهش پس<br />از معرفی تزئینات مورد مطالعه، به شناسایی رنگدانه ها و بست ها با روش های دستگاهی پرداخته شده است.<br />از روش FTIR برای شناسایی مواد آلی، چسب ها و بست نمونه ها و از روش XRF برای شناسایی عناصر<br />موجود در نمون هها و برای شناسایی تکمیلی بعضی رنگدانه ها از میکروسکوپ نوری ) OM ( مجهز به نور<br />پلاریزان استفاده شد. نتایج حاصل نشان می دهد که رنگدانه های موجود از این قرارند: رنگ سفید: سفیدآب<br />سرب، رنگ قرمز: سرنج به علاوه اُخرا، رنگ آبی: لاجورد، رنگ سبز: زنگار مس به علاوه مالاکیت و رنگ طلا:<br />فلز طلا، که همگی رنگ های معمول در نقاشی دیواری صفوی بوده اند. از فلز طلا به صورت طلاچسبان استفاده<br />شده است. شناسایی رنگدانه اُخرا با استفاده از میکروسکوپ نوری مجهز به فیلتر پلاریزان انجام شد. اگرچه<br />زرده تخم مرغ در نمونه های مورد بررسی یافت شد، به دلیل سنگی بودن تکیه گاه، احتمال تمپرا بودن تکنیک<br />نقاشی بسیار ضعیف است. در تمامی نمونه ها آثار روغن بزرک یافت شد که م یتواند به منظور پوشش نهایی<br />و محافظ روی تزیینات به کار رفته باشد. مقایسه نتایج این پژوهش با نتایج بررسی های نقاشی دیواری چند<br />بنای شاخص صفوی، مطابقت رنگدانه های شناسایی شده در بقعه ی شاه عباس دوم با رنگدانه های معمول در<br />نقاشی دیواری دوره صفوی را نشان می دهد.fa_IR
dc.format.extent1149
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه هنرfa_IR
dc.relation.ispartofنامه هنرهای تجسمی و کاربردیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30480/vaa.2018.617
dc.subjectشاه عباس ثانیfa_IR
dc.subjectنقاشی دیواریfa_IR
dc.subjectازار هی سنگیfa_IR
dc.subjectصفویهfa_IR
dc.subjectف نشناسیfa_IR
dc.titleتحلیل ساختاری مواد و تکنیک به کاررفته در تزئینات ازاره ی سنگی دوره صفوی (نمونه مطالعاتی بقعه ی شاه عباس ثانی قم )fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمرمت اشیاء تاریخی و فرهنگی، دانشگاه هنر، استان تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مرمت اشیاء تاریخی و فرهنگی ، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر، استان تهرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue20
dc.citation.spage117
dc.citation.epage131


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد