• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تفکر بصری در کتاب‌های درسی دانشگاهی

    (ندگان)پدیدآور
    افشار مهاجر, کامران
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    909.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تفکر بصری که عبارت است از توانایی تبدیل اطلاعات به تصاویر، اشکال و علائم گرافیکی باهدف برقراری بهتر ارتباط، در دهه‌های اخیر موردمطالعه و پژوهش‌های متعددی واقع‌شده که در این پژوهش، تأثیر این یافته‌ها در طراحی و صفحه‌آرایی کتاب‌های درسی شرح داده می‌شود. این تحقیق کاربردی، به روش توصیفی – تحلیلی و شیوهٔ کتابخانه‌ای صورت پذیرفته است. در طراحی و ساختار کتاب درسی دانشگاهی باید مراحل فرآیند یادگیری مانند: آغاز، انجام یا تداوم و تحکیم در نظر گرفته شود. در اصول طراحی کلارک، حقایق موجود در کتاب‌های درسی به سه گروه: اشیاء محسوس، داده‌های ثابت و شرح‌ها تقسیم می‌شود؛ او معتقد است که اشیاء محسوس را باید به‌صورت دیاگرام همراه با متون توصیفی ارائه نمود و داده‌های ثابت هم در قالب جدول‌ها و فهرست‌های علامت‌دار ارائه گردد. با استفاده از نگاره‌های گرافیکی مانند دیاگرام‌ها، نمودارها، نقش‌ها، نقوش ساده‌شده و ریزنقش‌ها و برخی راه‌حل‌های بصری مانند سایه‌روشن، طرح‌های جذاب یا طنزآمیز و رنگ‌های چشمگیر می‌توان بر مفاهیم لازم تأکید کرد و منظور مؤلف و طراح را برآورده ساخت. سازمان‌دهنده‌های گرافیکی نیز نسبت به متن، در یکپارچه‌سازی اطلاعات مؤثرتر عمل می‌کنند و خود شامل دیاگرام‌های درختی، ماتریس‌ها و نقشه‌های مفهومی می‌شوند. در پایان نتیجه‌گیری می‌شود که ارائه اطلاعات به‌صورت جدول و همراه با نمادها و علائم تصویری، مؤثرتر از ارائه اطلاعات ارائه‌شده به‌صورت واژگان در جدول است و جدولی که در آن فقط از واژگان استفاده‌شده از ارائه اطلاعات به‌صورت واژگان در متن مؤثرتر خواهد بود. استفاده از کادرهای رنگی و ریزنقش‌هایی که نوعی نشاط به کتاب بیفزاید، بسیار سودمند است و کدهای بصری سازمان‌یافته، قابلیت اطلاع‌رسانی زیادی دارند.
    کلید واژگان
    تفکر بصری
    کتاب درسی دانشگاهی
    طراحی
    گرافیک

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2009-03-21
    1388-01-01
    ناشر
    دانشگاه هنر
    سازمان پدید آورنده
    گروه ارتباط تصویری، دانشگاه هنر، استان تهران

    شاپا
    2008-2649
    URI
    https://dx.doi.org/10.30480/vaa.2009.609
    http://vaa.journal.art.ac.ir/article_609.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/441863

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب