بررسی دیباچة دوست محمد هروی بر مرقع بهرام میرزای صفوی از منظر جامعه شناسی تاریخی تحلیلی
(ندگان)پدیدآور
رحیمی پردنجانی, حنیفشیرازی, علی اصغرمراثی, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دیباچههای مرقعات حاوی اطلاعات ارزندهای از هنرمندان، حامیان و بعضاً تاریخ شکلگیری هنرها میباشند، اما کمتر به زمینههای جامعهشناختی ظهور آنان و ارجاعات متن به بستر تاریخیای که در آن قرار گرفتهاند، توجه میشود. نخستینبار دیباچه دوست محمد هروی در کنار خوشنویسی به نقاشی و نقاشان پرداخت. این پژوهش به دنبال این مسأله است که علل برآمدن این دیباچه در خصوص نقاشی در قرن دهم چیست؟ برای پاسخ، از رویکرد جامعهشناسی تاریخیِ تحلیلی که درصدد کشف «چرایی» امور و پاسخهای مبتنی بر روابط علّی است، استفاده شد؛ و در این مسیر از تحلیل، مقایسه و تطبیق متون، آراء متخصصان و بررسیهای انتقادی بهره گرفتهشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که زنجیرههای علّی متنوعی متشکل از زمینههای سیاسی ـ مذهبی آن دورة تاریخی، سنت نوشتاری و پیشزمینة مؤلف، منجر به تألیف دیباچه گردیده که میتوان آنها را به طور کلی دو دستة علل وجودی و علل صوری ظهور دیباچه در نظر گرفت. نفوذ روحانیان در سیاست و فشار به نقاشان، تغییر خُلق شاه، رویگردانی از نقاشی و نقاشان و اخراج آنان از دربار، از جمله علل وجودی دیباچه در دفاع از نقاشی و نقاشان و تسلط مؤلف بر سنتهای نوشتاری و آشنایی وی با فرهنگ درباری هرات، از علل صوری دیباچه میباشند.
کلید واژگان
دیباچة دوستمحمّدمرقع بهرام میرزا
دفاع از نقاشی
خوشنویسی
جامعهشناسی تاریخی تحلیلی
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه هنرسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه شاهد، استان تهران، شهر تهراناستادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، استان تهران، شهر تهران
استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، استان تهران، شهر تهران




