| dc.date.accessioned | 1399-07-30T21:49:19Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-21T21:49:22Z | |
| dc.date.available | 1399-07-30T21:49:19Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-21T21:49:22Z | |
| dc.date.issued | 2012-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1390-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-01-07 | en_US |
| dc.date.submitted | 1390-10-17 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (1390). تحلیل فقدان مرجع در عصر عکاسی و پسا عکاسی با رویکرد نشانه شناسی. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 4(8), 95-110. doi: 10.30480/vaa.2012.276 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-2649 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30480/vaa.2012.276 | |
| dc.identifier.uri | http://vaa.journal.art.ac.ir/article_276.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/441828 | |
| dc.description.abstract | ظهور عکاسی دیجیتال در دهه 1990 و توان گسترده آن در خلاقیت تصویری، دستکاری، ترکیب و مونتاژ عکسها، منجر به بروز گسست عمدهای میان عکاسی فتوشیمیایی و تکنولوژی تصویرسازی الکترونیکی شد و تحولاتی در بازنمایی و نشانهشناسی عکس پدید آورد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تحولات نشانهشناسی در عکاسی دیجیتال، به مطالعه ماهیت عکس دیجیتال و رابطه میان این نوع عکس و واقعیت میپردازد. با این فرضیه که عکسهای دیجیتال سویۀ نمایهایشان را ازدستدادهاند. البته فقدان مرجع عکس، در دوره پیشادیجیتال نیز در مواردی نظیر تحریف، دستکاری و خود ارجاعی عکس قابلرؤیت است. پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی و با استفاده از اسناد کتابخانهای و نمونهها انجامشده است و پس از استخراج اطلاعات و تحلیل یافتهها، فرضیه موردسنجش قرارگرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد عکسهای دیجیتال که بهصورت جزئی یا کلی، حاضر آمادههای کامپیوتری هستند، فاقد رابطه نمایهای با موضوع خود بوده و مستقل از مرجع در جهان واقعی هستند و لذا نمیتوانند دعوی صدق داشته باشند. این مسئله منجر به بروز بحران در رابطه میان واقعیت و تصویر شده است. بدینسان این عکسها دیگر نشانههای نمایهای نیستند. بلکه شمایلهای خالص هستند که فقط به کیفیات بصری خور ارجاع دارند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 3790 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه هنر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نامه هنرهای تجسمی و کاربردی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30480/vaa.2012.276 | |
| dc.subject | عصر پساعکاسی | fa_IR |
| dc.subject | عکاسی دیجیتال | fa_IR |
| dc.subject | نشان هشناسی | fa_IR |
| dc.subject | فضای سایبری | fa_IR |
| dc.title | تحلیل فقدان مرجع در عصر عکاسی و پسا عکاسی با رویکرد نشانه شناسی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 8 | |
| dc.citation.spage | 95 | |
| dc.citation.epage | 110 | |