تحلیل فقدان مرجع در عصر عکاسی و پسا عکاسی با رویکرد نشانه شناسی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ظهور عکاسی دیجیتال در دهه 1990 و توان گسترده آن در خلاقیت تصویری، دستکاری، ترکیب و مونتاژ عکسها، منجر به بروز گسست عمدهای میان عکاسی فتوشیمیایی و تکنولوژی تصویرسازی الکترونیکی شد و تحولاتی در بازنمایی و نشانهشناسی عکس پدید آورد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تحولات نشانهشناسی در عکاسی دیجیتال، به مطالعه ماهیت عکس دیجیتال و رابطه میان این نوع عکس و واقعیت میپردازد. با این فرضیه که عکسهای دیجیتال سویۀ نمایهایشان را ازدستدادهاند. البته فقدان مرجع عکس، در دوره پیشادیجیتال نیز در مواردی نظیر تحریف، دستکاری و خود ارجاعی عکس قابلرؤیت است. پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی و با استفاده از اسناد کتابخانهای و نمونهها انجامشده است و پس از استخراج اطلاعات و تحلیل یافتهها، فرضیه موردسنجش قرارگرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد عکسهای دیجیتال که بهصورت جزئی یا کلی، حاضر آمادههای کامپیوتری هستند، فاقد رابطه نمایهای با موضوع خود بوده و مستقل از مرجع در جهان واقعی هستند و لذا نمیتوانند دعوی صدق داشته باشند. این مسئله منجر به بروز بحران در رابطه میان واقعیت و تصویر شده است. بدینسان این عکسها دیگر نشانههای نمایهای نیستند. بلکه شمایلهای خالص هستند که فقط به کیفیات بصری خور ارجاع دارند.
کلید واژگان
عصر پساعکاسیعکاسی دیجیتال
نشان هشناسی
فضای سایبری
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01




