نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorابوالقاسمی, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T21:43:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T21:43:21Z
dc.date.available1399-07-30T21:43:20Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T21:43:21Z
dc.date.issued2016-12-21en_US
dc.date.issued1395-10-01fa_IR
dc.date.submitted2016-05-17en_US
dc.date.submitted1395-02-28fa_IR
dc.identifier.citationابوالقاسمی, محمدرضا. (1395). هستی‌شناسی موسیقی و اثر ادبی از دیدگاه رومن اینگاردن. حکمت و فلسفه, 12(48), 7-22. doi: 10.22054/wph.2017.7505fa_IR
dc.identifier.issn1735-3238
dc.identifier.issn2476-6038
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/wph.2017.7505
dc.identifier.urihttp://wph.atu.ac.ir/article_7505.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/441544
dc.description.abstract<em>رومن اینگاردن بنیان­گذار هستی‌شناسی هنر است. او با رویکردی پدیدارشناختی و تحت­تأثیر آموزه‌های فلسفی هوسرل کوشید نشان دهد که اثر هنری و ابژۀ زیباشناختی دو موجودیت متفاوتند. اثر هنری شی­ای مانند سایر اشیای واقعی است، درحالی‌که ابژۀ زیباشناختی ماهیتی قصدی دارد و با کنش‌های آگاهی و در ذهن مخاطب قوام می‌یابد. آثار موسیقی کلاسیک هستی‌شناسی یگانه‌ای دارند. از یک‌سو اثر موسیقایی همان پارتیتوری است که آهنگساز آن را تصنیف کرده است و از سوی دیگر، این اثر در هر بار اجرا هستی متفاوتی پیدا می‌کند. هستی اثر ادبی نیز لایه‌لایه است و اثر به درجات مختلف در هر یک از این لایه‌ها متحقق می‌شود. به اعتقاد اینگاردن هر اثر هنری فضاهای نامتعین و نامشخصی دارد که مخاطب طی تجربۀ زیباشناختی آن‌ها را تکمیل می‌کند. مخاطب با پُر کردن این فضاها به اثر هنری یک هستی انضمامی می‌بخشد. بنابراین، درک اثر هنری مستلزم مشارکت فعّال مخاطب است و اثر در رویکردی بیناسوبژکتیو تقویم می‌شود. </em>fa_IR
dc.format.extent464
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofحکمت و فلسفهfa_IR
dc.relation.ispartofWisdom And Philosophyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/wph.2017.7505
dc.subjectرومن اینگاردنfa_IR
dc.subjectهستی‌شناسیfa_IR
dc.subjectپدیدارشناسیfa_IR
dc.subjectموسیقیfa_IR
dc.subjectاثر ادبیfa_IR
dc.titleهستی‌شناسی موسیقی و اثر ادبی از دیدگاه رومن اینگاردنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار علوم هنر دانشگاه تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue48
dc.citation.spage7
dc.citation.epage22


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد