نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشایگان فر, نادرfa_IR
dc.contributor.authorصابر, زینبfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T21:40:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T21:40:54Z
dc.date.available1399-07-30T21:40:53Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T21:40:54Z
dc.date.issued2015-09-23en_US
dc.date.issued1394-07-01fa_IR
dc.date.submitted2014-03-12en_US
dc.date.submitted1392-12-21fa_IR
dc.identifier.citationشایگان فر, نادر, صابر, زینب. (1394). بررسی انتقادی نهاد موزه؛ با ابتنای بر اندیشه‌ها‌ی پدیدارشناسانة موریس مرلوپونتی. حکمت و فلسفه, 11(43), 113-136.fa_IR
dc.identifier.issn1735-3238
dc.identifier.issn2476-6038
dc.identifier.urihttp://wph.atu.ac.ir/article_3144.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/441386
dc.description.abstract<em>موریس مرلوپونتی فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی است که در یک سلسله از مقاله­ها و گفتارها آثار هنری و مفاهیم مرتبط با حوزة هنر را با به­کاربردن روش پدیدارشناسی مورد تأمل قرار داده است. او با توجه به ادبیات موجود در این زمینه و پیشینة پدیدارشناسانة بحث در باب هنر  سعی دارد بر بحث ادراک و رابطة آن با هنر تأکید کند، و  نقش هنر را از منظری نو و با تأکید بر مفهوم در–جهان–بودن ارزیابی نماید. مرلوپونتی بر اساس مفاهیمی چون حیث التفاتی، تجربه­های زیسته­، سبک هنری،<br />  پی­افکنی می­کوشد به تبیینی تازه از هنر اهتمام ورزد. از آنجا که موزه بر اساس تاریخ خود تا حدّ بسیاری توانسته است نسبت وثیق و عمیقی با پدیده­های هنری برقرار نماید، در اندیشه­های مرلوپونتی مورد تأمل و مداقّه قرار گرفته است. </em> <em>این مقاله بر بنیان و مدار این پرسش استوار است که نسبت تجربه­های زیستة هنرمند و موزه چگونه است و دوام و قوام آن­ها در این محیط فرهنگی-هنری چگونه می­تواند باشد. پژوهش حاضر با رویکرد پدیدارشناسانه و با ابتنای بر اندیشه­های حیات­باورانة مرلوپونتی بر آن است که به تحلیل انتقادی جایگاه موزه اهتمام ورزد و نشان دهد که معنای نگاهداری و پی­افکنی پدیدارشناسانه با معنای موردنظر در نهاد موزه­دارانه بسیار فاصله دارد و این پرسش را پیش رو بگذارد که موزه­ها تا چه اندازه در ادعای خود مبنی بر نگاهداری صادق­اند و صداقت آن­ها تا چه اندازه تحت تأثیر سایر عوامل فرهنگی و اجتماعی و همچنین ماهیت خود آن­ها به مثابه­ی سردخانه­های فرهنگ به چالش گرفته می­شود.</em>fa_IR
dc.format.extent464
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofحکمت و فلسفهfa_IR
dc.relation.ispartofWisdom And Philosophyen_US
dc.subjectموزهfa_IR
dc.subjectمرلوپونتیfa_IR
dc.subjectهنرfa_IR
dc.subjectپدیدارشناسیfa_IR
dc.subjectپی‌افکنیfa_IR
dc.subjectتجربهfa_IR
dc.titleبررسی انتقادی نهاد موزه؛ با ابتنای بر اندیشه‌ها‌ی پدیدارشناسانة موریس مرلوپونتیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue43
dc.citation.spage113
dc.citation.epage136


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد