| dc.contributor.author | شایگان فر, نادر | fa_IR |
| dc.contributor.author | صابر, زینب | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-30T21:40:53Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-21T21:40:54Z | |
| dc.date.available | 1399-07-30T21:40:53Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-21T21:40:54Z | |
| dc.date.issued | 2015-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-03-12 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-12-21 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شایگان فر, نادر, صابر, زینب. (1394). بررسی انتقادی نهاد موزه؛ با ابتنای بر اندیشههای پدیدارشناسانة موریس مرلوپونتی. حکمت و فلسفه, 11(43), 113-136. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-3238 | |
| dc.identifier.issn | 2476-6038 | |
| dc.identifier.uri | http://wph.atu.ac.ir/article_3144.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/441386 | |
| dc.description.abstract | <em>موریس مرلوپونتی فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی است که در یک سلسله از مقالهها و گفتارها آثار هنری و مفاهیم مرتبط با حوزة هنر را با بهکاربردن روش پدیدارشناسی مورد تأمل قرار داده است. او با توجه به ادبیات موجود در این زمینه و پیشینة پدیدارشناسانة بحث در باب هنر سعی دارد بر بحث ادراک و رابطة آن با هنر تأکید کند، و نقش هنر را از منظری نو و با تأکید بر مفهوم در–جهان–بودن ارزیابی نماید. مرلوپونتی بر اساس مفاهیمی چون حیث التفاتی، تجربههای زیسته، سبک هنری،<br /> پیافکنی میکوشد به تبیینی تازه از هنر اهتمام ورزد. از آنجا که موزه بر اساس تاریخ خود تا حدّ بسیاری توانسته است نسبت وثیق و عمیقی با پدیدههای هنری برقرار نماید، در اندیشههای مرلوپونتی مورد تأمل و مداقّه قرار گرفته است. </em>
<em>این مقاله بر بنیان و مدار این پرسش استوار است که نسبت تجربههای زیستة هنرمند و موزه چگونه است و دوام و قوام آنها در این محیط فرهنگی-هنری چگونه میتواند باشد. پژوهش حاضر با رویکرد پدیدارشناسانه و با ابتنای بر اندیشههای حیاتباورانة مرلوپونتی بر آن است که به تحلیل انتقادی جایگاه موزه اهتمام ورزد و نشان دهد که معنای نگاهداری و پیافکنی پدیدارشناسانه با معنای موردنظر در نهاد موزهدارانه بسیار فاصله دارد و این پرسش را پیش رو بگذارد که موزهها تا چه اندازه در ادعای خود مبنی بر نگاهداری صادقاند و صداقت آنها تا چه اندازه تحت تأثیر سایر عوامل فرهنگی و اجتماعی و همچنین ماهیت خود آنها به مثابهی سردخانههای فرهنگ به چالش گرفته میشود.</em> | fa_IR |
| dc.format.extent | 464 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | حکمت و فلسفه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Wisdom And Philosophy | en_US |
| dc.subject | موزه | fa_IR |
| dc.subject | مرلوپونتی | fa_IR |
| dc.subject | هنر | fa_IR |
| dc.subject | پدیدارشناسی | fa_IR |
| dc.subject | پیافکنی | fa_IR |
| dc.subject | تجربه | fa_IR |
| dc.title | بررسی انتقادی نهاد موزه؛ با ابتنای بر اندیشههای پدیدارشناسانة موریس مرلوپونتی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه هنر اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه هنر اصفهان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 43 | |
| dc.citation.spage | 113 | |
| dc.citation.epage | 136 | |