| dc.contributor.author | خسروپناه, عبدالحسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-30T21:40:23Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-21T21:40:24Z | |
| dc.date.available | 1399-07-30T21:40:23Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-21T21:40:24Z | |
| dc.date.issued | 2013-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-03-04 | en_US |
| dc.date.submitted | 1390-12-14 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خسروپناه, عبدالحسین. (1392). مبانی حِکمی علم دینی از دیدگاه محمدنقیب العطاس. حکمت و فلسفه, 9(34), 81-102. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-3238 | |
| dc.identifier.issn | 2476-6038 | |
| dc.identifier.uri | http://wph.atu.ac.ir/article_372.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/441351 | |
| dc.description.abstract | <em>نظریة علم دینی، یکی از پدیدههای مهم جهاناسلام است که موافقان و منکرانی را پیدا کردهاست. "محمدنقیب العطاس" یکی از موافقان و نظریهپردازان اسلامیسازی معرفت است. وی، نخست فلسفه و جهانبینی با محوریت قرآن و اعتقاد به مراتب و درجات وجود و وابستگی مطلقهستی به خداوند را سامان داد؛ سپس، ارتباط ناگسستنی انسان و جهان را بیان کرد و توضیح داد که انسان مهمترین جزء هستی و موجودی جاودان است که بهترین هویتشناسی او در قرآن آمدهاست و بعد، معنا و مفهوم و غایت نظام آموزش و پرورش را تبیین کرد. درنظر العطاس، مقصود حقیقی از آموزش و پرورش، تحقق حقایق قرآن در وجود انسان است؛ ازاینرو فراگیری معارف و زبان قرآن، نخستین و مهمترین بخش از الگوی آموزش و پرورش درنظر العطاس است. وی با تبیین حقیقت علم و ایمان و انسان و جایگاه انسان در هستی به پیوند علم با انسان و دین پرداخت و علمدینی را تفسیر کرد. عطاس با معرفی فرایند غربیسازی علوم به تبیین فرایند اسلامیسازی علوم پرداخت. فرایند غربیسازی علوم در تفکر عطاس عبارت است از:1. فرهنگ و تمدن غربی؛ 2. عناصر کلیدی علوم طبیعی؛ 3. انسانی و کاربردیغربی و فرایند اسلامیسازی علوم در این دیدگاه عبارت است از: 1. شناسایی عناصر کلیدی از علوماسلامی؛ 2. جایگزینی عناصر کلیدیاسلامی با غربی؛ 3. ابتنای علومطبیعی و کاربردی بر عناصرِاسلامی 4. اصلاح تنة علومهمسان با عناصر کلیدیاسلامی. این مقاله در پایان به آسیبشناسی نظریة «تهذیبی- تأسیسی» پرداخته است.</em> | fa_IR |
| dc.format.extent | 601 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | حکمت و فلسفه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Wisdom And Philosophy | en_US |
| dc.subject | علم | fa_IR |
| dc.subject | علم غربی | fa_IR |
| dc.subject | علم دینی | fa_IR |
| dc.subject | جهانبینی | fa_IR |
| dc.subject | انسان | fa_IR |
| dc.subject | اسلامیسازی | fa_IR |
| dc.title | مبانی حِکمی علم دینی از دیدگاه محمدنقیب العطاس | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 34 | |
| dc.citation.spage | 81 | |
| dc.citation.epage | 102 | |