دوره 4, شماره 14

 

ارسال های اخیر

  • مروری بر زبان دین با تفسیر نمادین 

    جعفری, حسن (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-06-21)
    فلسفۀ دین تفسیری معقول و منطقی از تجربه و زبان دینی است. فلسفۀ دین تا آنجا که به اندیشه دربارۀ دین مربوط می‌شود، با فلسفه درهم آمیخته است. تفکر فلسفی همواره خردگرا و به طرزی ژرف معقول بوده است. فلسفۀ دین تحلیلی عقلانی از ...

  • شناخت بهینۀ علم با اتخاذ کدام رهیافت میسّر است؟ 

    پایا, علی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-06-21)
    چارچوب‌های مفهومی کنشگران بر نوع شناخت آنان از امور تأثیرگذار است. در خصوص پدیدار علم تجربی (اعم از علوم فیزیکی، زیستی، انسانی، و اجتماعی)، هر یک از دو رهیافت رئالیستی و ضد رئالیستی تصویر متفاوتی از معرفت علمی را ترویج ...

  • دیالکتیک استعلایی و هستی‌شناسی صدرایی 

    کلباسی اشتری, حسین (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-06-21)
    در این مقاله نویسنده سعی دارد تا مطالعه‌ای تطبیقی را دربارۀ قابلیت‌های دو نظام فلسفیِ آسیایی و اروپایی در باب موضوعی خاص – یعنی قوۀ عقل – ارائه دهد، و از این طریق تأملی بر امکان گفت‌وگو میان سنت‌های فلسفی‌ای داشته باشد که ...

  • هانری کربن: از هایدگر تا ملاصدرا هرمنوتیک و پیوستگی در طلب هستی 

    اکبریان, رضا؛ نوو اگلیز, املی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-06-21)
    این واقعیت که هانری کربن عرصۀ فلسفۀ غرب را رها کرد تا خود را کاملاً وقف فلسفۀ اسلامی و حکمای ایرانی نماید، معمولاً به عنوان گسستگی و شکافی عمیق در سیر تفکر فلسفی او تلقی می‌شود. این مقاله بر آن است تا نشان دهد که نه تنها ...