پیشنیازها و سازوکار برنامه درسی میانرشتهای دانشگاهی برای تقویت آیندهپژوهی در راستای تحقق معرفت جامع
(ندگان)پدیدآور
سبحانی نژاد, مهدینورآبادی, سولمازنوع مدرک
Textمقاله علمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین پیشنیازها و سازوکار برنامه درسی میانرشتهای دانشگاهی بهمنظور تحقق معرفت جامع است. روش پژوهش این مقاله، توصیفیـتحلیلی و استنتاجی بوده و در پی پاسخ به دو پرسش است؛ 1. پیشنیازهای برنامه درسی میانرشتهای دانشگاهی چیست؟ 2. سازوکار تحقق معرفت جامع حاصل از برنامه درسی میانرشتهای در آموزش عالی، چگونه است؟ یافتهها نشان داد که «عمدهترین پیشنیاز برنامه درسی میانرشتهای دانشگاهی، درک اهمیت میانرشتهای در راستای خودرهبرسازی یادگیرنده است». لازم است دستاندرکاران این حوزه دریابند که تقسیم موضوعها به مواد درسی مجزا، برقراری ارتباط میان مفاهیم را دشوار میکند. رویکرد موضوعمحور کنونی، سبب پرورش نیافتن مهارتهای فکری سطح بالا و نیز بیتوجهی به ابعاد بینشی و مهارتی یادگیری میشود. همچنین ازآنجاکه منظور از معرفت جامع، نوعی یادگیری است که دربردارندۀ همزمان شناخت، بینش و مهارت باشد، بنابراین، برنامه درسی دانشگاهی باید بهگونهای باشد که فراگیران بتوانند به همۀ ابعاد معرفت جامع دست یابند. سازوکار میانرشتهای، درصدد فراهم کردن فرصت بحث و تفکر، آشنا کردن استادان با رویکردهای نوین تدریس، سنجش نیازهای محلی و ملی و مشاهده نتایج در محتوای برنامه درسی، و بهکارگیری روش مناسب ارزشیابی از برنامههای درسی است. با بهرهمندی از برنامه درسی میانرشتهای میتوان به تحقق معرفت جامع که هدف والای دانشگاه است، کمک کرد.
کلید واژگان
معرفت جامعآموزش عالی
برنامه درسی میانرشتهای
پیشنیاز
سازوکار
میان رشتهای
برنامهریزی درسی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Studies
سازمان پدید آورنده
دانشیار علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایراناستادیار علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
شاپا
2008-46412008-4846




