مرور دوره 6, شماره 3 بر اساس عنوان

  • تبیین مفروضات هستی‌شناسی رئالیسم انتقادی باسکار و دلالت‌های آن بر پژوهش میان‌رشته‌ای 

    پورکریم, مجتبی؛ صادق زاده قمصری, علیرضا؛ باقری نوع پرست, خسرو؛ مهرمحمدی, محمود (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Studies, 2014-08-23)
    تبیین پژوهش میان‌رشته‌ای بر اساس مفروضات هستی‌شناسی باسکار هدف این مقاله است. بر اساس این تحقیق، که با روش  توصیفی ـ استنتاجی انجام گرفته است، پژوهش در دیدگاه باسکار، با توجه به تأکید بر برهان استعلایی، ...

  • تفکر انتقادی به مثابه روشی عام برای پژوهش‌های میان‌رشته‌ای علوم انسانی 

    اکبری نوری, رضا (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Studies, 2014-08-23)
    روش، عنصر اساسی و تعیین‌کننده در انجام موفقیت‌آمیز یک عمل، به ویژه پژوهش و مطالعه است. به این معنا که مطالعه یا پژوهش به خودی خود آن اندازه مهم نیست که چگونگی انجام آن. مقاله حاضر در صدد معرفی روشی عام با کاربردی ...

  • درآمدی بر تعامل تاریخ و سیاست «به سوی دانشی بینارشته‌ای» 

    رحمانی, تورج (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Studies, 2014-08-23)
    دست‌یابی به معرفتی دقیق در خصوص نسبت تاریخ و سیاست، و در پی آن نایل شدن به فهمی از ماهیت بینارشته‌ای این دو شاخه از علوم انسانی، هدف بنیادین پژوهش حاضر به شمار می‌رود. تحقق چنین هدفی با محوریت مسئله ...

  • رابطه میان سبک زندگی و مسکن ایرانی (با تکیه بر نظریة «جامعة کوتاه‌مدت» و نظریة «راهبرد و سیاست سرزمینی جامعة ایران») 

    شصتی, شیما؛ فلامکی, محمد منصور (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Studies, 2014-08-23)
    مسکن و محل سکونت آدمی کالبدی است که نشانی از خود فردی و جمعی وی را منعکس می‌سازد. این امر در مورد همه جوامع، از جمله جامعه ایران، صادق است. وقتی از نسبت میان سبک ...

  • کاربردشناسی تجربی و کسری هنجارمندی بهره آموزش زبان خارجی از نظریة کاربردشناسی عام 

    تقویان, ناصرالدین‌ علی؛ قائدی, یحیی؛ ضرغامی, سعید؛ غلامی, جواد (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Studies, 2014-08-23)
    در این مقاله، بر پایه نظریه کاربردشناسی عام هابرماس، کوشیده‌ایم نشان دهیم که کاربردشناسی تجربی مرسوم در دانش زبان‌شناسی، در حوزه آموزش زبان خارجی از نقصان «کسری هنجارمندی» رنج می‌برد. کسری هنجارمندی به معنای فقدان ...