بررسی رابطه آمایش استراتژیکی و ساختاری سازماندهی فضایی با کارافرینی پایدار دانشگاهی: مطالعه موردی پیام نور منطقه 2 ایران
(ندگان)پدیدآور
گوران اوریمی, فرشادضامنی, فرشیدهیوسفی سعیدآبادی, رضانوع مدرک
Textمقاله های برگرفته از رساله و پایان نامه
زبان مدرک
فارسیچکیده
براساس دیدگاه اغلب محققان، کارآفرینی دانشگاهی و سپس به مرحله تجاری درآوردن دانش، به ویژه در کشورهایی که فاقد سرمایههای اولیهای نظیر نفت، طلا و ... میباشند یا در جوامعی که در آنها علیرغم وجود منابع اولیه قابل توجه، سازوکارهای لازم برای بهره گیری از آنها وجود ندارد، میتواند موثر باشد. با این وجود نظریهها مدیریت ضعیف استراتژیک و عوامل ساختاری محدودکننده را دو عامل اصلی در جلوگیری از کارآفرینی معرفی کردهاند. از این رو مسئله تحقیق حاضر آگاهی از رابطه مدیریت استراتژیک و عوامل ساختاری با کارآفرینی دانشگاهی، و هدف، طراحی مدلی برای نشان دادن چگونگی این رابطهها است. شیوه انجام پژوهش به صورت کمّی و توصیفی- تحلیلی بوده است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه هایی بوده که توسط محقق تهیه شده است. جامعه آماری شامل کلیه واحدهای دانشگاهی پیام نور منطقه 2 کشور (48 واحد) است که به صورت سرشماری مطالعه شدهاند. دادهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس تحلیل شدند. یافتهها نشان دادهاند که رابطه معناداری میان کلیه متغیرها و مولفههای وجود دارد. محقق در پایان، کوشیده است مدلی را طراحی کند که بالاترین درجه تبیین کارآفرینی دانشگاهی را به دست دهد. این مدل با استفاده از شبکه عصبی تحلیل شد. یافتهها حاکی از برازش بسیار بالای مدل میباشد. به این ترتیب نتیجه پژوهش این بوده است که می توان مدلی را طراحی نمود که به واسطه آن در مسیر توسعه کارآفرینی دانشگاهی با ایجاد بهبود در مدیریت استراتژیک و عوامل ساختاری گام برداشت.
کلید واژگان
کارآفرینی دانشگاهیتجاریسازی دانش
"مدیریت استراتژیک
عوامل ساختاری
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
موسسه آموزش عالی قشمسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایراندانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران




