بررسی تأثیر وجود پلیس در کنار مدارس بر احساس امنیت دانش آموزان دختر (مورد مطالعه: دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر ساری)
(ندگان)پدیدآور
ملانیاجلودار, شهرامنازک تبار, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: امنیت یکی از مهم ترین نیازهای ثبات یک جامعه و زمینه ساز رشد و توسعه آن محسوب می شود. عملکرد پلیس به اشکال گوناگون میتواند در تدوام احساس امنیت موثر باشد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر وجود پلیس در کنار مدارس بر احساس امنیت دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر ساری انجام شده است.روش: روش پژوهش پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل دانشآموزان دخترانه مقطع دوم متوسطه شهر ساری می باشد که براساس آمار اداره آموزش و پرورش شهر ساری 9040 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 386 نفر که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج: یافته های تحلیلی پژوهش حاکی از این است که سه متغیر عملکرد پلیس(با ضریب پیرسون 68/0)، متغیر اعتماد به پلیس (با ضریب پیرسون 58/0) و متغیر حمایت اجتماعی پلیس(با ضریب پیرسون 56/0) رابطه مثبت و معناداری با احساس امنیتدانش آموزان دختر دارند. همچنین وجود پلیس در کنار مدارس دخترانه در زمان عبور و مرور دانش آموزان دختر (با سه مؤلفه بالا) توانسته است بیش از نیمی (54 درصد) از احساس امنیت دانشآموزان دختر را تبیین نمایند.
کلید واژگان
عملکرد پلیساعتماد به پلیس
حمایت اجتماعی
احساس امنیت
دانش آموزان دختر
شماره نشریه
62تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
ناجاسازمان پدید آورنده
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. نویسنده مسئول.استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.




