نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبدری, رحیمfa_IR
dc.contributor.authorنجاریان, زکیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-22T18:58:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-13T18:58:00Z
dc.date.available1399-07-22T18:58:00Zfa_IR
dc.date.available2020-10-13T18:58:00Z
dc.date.issued2020-09-22en_US
dc.date.issued1399-07-01fa_IR
dc.date.submitted2020-01-24en_US
dc.date.submitted1398-11-04fa_IR
dc.identifier.citationبدری, رحیم, نجاریان, زکیه. (1399). تاثیر ذهن آگاهی و قدردانی از خداوند بر تاب‌آوری دانشجویان: نقش واسطه‌ایی شوخ-طبعی. اندیشه های نوین تربیتی, 16(3)doi: 10.22051/jontoe.2020.30004.2955fa_IR
dc.identifier.issn1735-448X
dc.identifier.issn2476-7654
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2020.30004.2955
dc.identifier.urihttps://jontoe.alzahra.ac.ir/article_4979.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/436110
dc.description.abstractتاب‌آوری مفهومی است که در سال‌های اخیر در حوزه تبیین رفتار انسان مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. تاب‌آوری به قابلیت فرد در برقراری سازگاری زیستی و روانی در برابر شرایط بحرانی و تهدیدآمیز اشاره دارد. از سوی دیگر، روان شناسی مثبت به این نتیجه رسیده که عوامل متعددی در افزایش تاب آوری افراد در برابر استرس مؤثر می باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ذهن-آگاهی و قدردانی از خداوند بر تاب‌آوری با نقش واسطه‌ایی شوخ‌طبعی در دانشجویان دانشگاه تبریز بود. از این دانشجویان، 240 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ایی چندمرحله‌ایی از دانشکده‌های مهندسی‌ عمران، ریاضی و روانشناسی انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه 5 عاملی ذهن آگاهی (FFMQ)، شوخ طبعی SHQ))، پرسش‌نامه قدردانی از خدا (نیل کروز، 2006) و تاب‌آوری کانر-دیویدسون (CD-RISC) استفاده شد. برای تحلیل آماری داده‌ها از تحلیل مسیر بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که تاب‌آوری دانشجویان به صورت مستقیم توسط قدردانی از خدا (35/0=β) و شوخ طبعی (29/0=β) پیش‌بینی می‌شود. تاب‌آوری همچنین به صورت غیر مستقیم و از مسیر شوخ‌طبعی، توسط قدردانی از خدا (083/0=β) و ذهن‌آگاهی (076/0=β) پیش‌بینی می‌شود. نتایج پژوهش در مسیر ذهن‌آگاهی به تاب‌آوری تأیید نشد. علاوه بر این، نتایج بیانگر آن است که 15% از تاب‌آوری دانشجویان از طریق ذهن‌آگاهی، قدردانی از خدا و شوخ‌طبعی تبیین می‌شود. بالأخره یافته نشان داد27% از تاب-آوری را متغیرهای ذهن‌آگاهی و قدردانی از خدا توسط شوخ طبعی تبیین می‌کنند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofاندیشه های نوین تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Journal of New Thoughts on Educationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2020.30004.2955
dc.subjectذهن‌آگاهیfa_IR
dc.subjectشوخ‌طبعیfa_IR
dc.subjectقدردانی از خداfa_IR
dc.subjectتاب‌آوریfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.titleتاثیر ذهن آگاهی و قدردانی از خداوند بر تاب‌آوری دانشجویان: نقش واسطه‌ایی شوخ-طبعیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربیتی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریزfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue3


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد