ویژگیهای روان سنجی مقیاس کوتاه خودکارآمدی معلم
(ندگان)پدیدآور
سالاری, سمیهطالع پسند, سیاوش
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
باورهای خودکارآمدی به باورهای شخص در مورد تواناییهایش برای انجام دادن موفقیتآمیز یک سری فعالیتهاگفته میشود.هدف از پژوهش حاضر بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه خودکارآمدی معلم (اسچانن- موران و وولفولک، 2001)، بود. شرکتکنندگان 220 معلم از مدارس دوم متوسطه منطقه سه مشهد بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه خودکارآمدی معلم، پرسشنامه هوش هیجانی و رضایت شغلی را تکمیل کردند. روایی سازه با تحلیل عاملی تاییدی، روایی همگرا از طریق همبستگی با نمرات هوش هیجانی و رضایت شغلی، اعتبار با روش آلفای کرونباخ بررسی شد نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که دادهها با ساختار سه عاملی شامل مشارکتفراگیران در امور تحصیلی، کارایی راهبردهای آموزشی و کارایی در مدیریت کلاس برازش مناسبی در نمونه معلمانداشت. روایی همگرای پرسشنامه خود کارآمدی با پرسشنامههای هوش هیجانی و خشنودی شغلی تایید شد. در کل، پرسشنامه خودکارآمدی از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و برای اندازهگیری خودکارآمدی در جامعه معلمان مناسب است
کلید واژگان
اعتبارخودکارآمدی
خودکارآمدی معلم
روایی
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه سمناندانشیار گروه روانشناسی تربیتی. دانشگاه سمنان



