• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان سنجی
    • دوره 9, شماره 33
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان سنجی
    • دوره 9, شماره 33
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی‌های روان سنجی مقیاس کوتاه خودکارآمدی معلم

    (ندگان)پدیدآور
    سالاری, سمیهطالع پسند, سیاوش
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    باورهای خودکارآمدی به باورهای شخص در مورد توانایی­هایش برای انجام دادن موفقیت­آمیز یک سری فعالیت­هاگفته می­شود.هدف از پژوهش حاضر بررسی شاخص­های روان­سنجی پرسشنامه خودکارآمدی معلم (اسچانن- موران و وولفولک، 2001)، بود. شرکت­کنندگان 220  معلم از مدارس دوم متوسطه منطقه سه مشهد بودند که به روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه خودکارآمدی معلم، پرسشنامه هوش هیجانی و رضایت شغلی را تکمیل کردند. روایی سازه با تحلیل عاملی تاییدی، روایی همگرا از طریق همبستگی با نمرات هوش هیجانی و رضایت شغلی، اعتبار با روش آلفای کرونباخ بررسی شد نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که داده­ها با ساختار سه عاملی شامل مشارکتفراگیران در امور تحصیلی، کارایی راهبردهای آموزشی و کارایی در  مدیریت کلاس برازش مناسبی در نمونه معلمانداشت. روایی همگرای پرسشنامه خود کارآمدی با پرسشنامه­های هوش هیجانی و خشنودی شغلی تایید شد. در کل،‌ پرسشنامه خودکارآمدی از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و برای اندازه­گیری خودکارآمدی در جامعه معلمان مناسب است
    کلید واژگان
    اعتبار
    خودکارآمدی
    خودکارآمدی معلم
    روایی

    شماره نشریه
    33
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان
    دانشیار گروه روانشناسی تربیتی. دانشگاه سمنان

    URI
    https://jpsy.riau.ac.ir/article_1804.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/435951

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب