نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصالحی عمران, ابراهیمfa_IR
dc.contributor.authorحاجی تبار, محسنfa_IR
dc.contributor.authorشفعی بلخکانلو, ابراهیمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-22T18:54:48Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-13T18:54:49Z
dc.date.available1399-07-22T18:54:48Zfa_IR
dc.date.available2020-10-13T18:54:49Z
dc.date.issued2018-06-22en_US
dc.date.issued1397-04-01fa_IR
dc.date.submitted2019-05-13en_US
dc.date.submitted1398-02-23fa_IR
dc.identifier.citationصالحی عمران, ابراهیم, حاجی تبار, محسن, شفعی بلخکانلو, ابراهیم. (1397). رابطه عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه مازندران. پژوهش های رهبری و مدیریت آموزشی, 4(16), 97-124. doi: 10.22054/jrlat.2020.42171.1452fa_IR
dc.identifier.issn2476-5872
dc.identifier.issn2476-6372
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jrlat.2020.42171.1452
dc.identifier.urihttp://jrlat.atu.ac.ir/article_11608.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/435928
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان بوده است. روش پژوهش ترکیبی (کمی و کیفی) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه مازندران به تعداد 10747 نفر است که با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای و طبقه‏ای متناسب و بر اساس فرمول کوکران تعداد 383 نفر (241 نفر دختر و 142 نفر پسر) به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه عدالت آموزشی گل پرور (1389) و فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997) بود؛ که هر دو پرسشنامه از روایی مطلوبی برخوردار هستند. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه‌شده برای کل پرسشنامه عدالت آموزشی 75/0 و برای 73/0 به دست آمد. داده‏ها در بخش کیفی از 35 نفر به روش هدفمند از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع‏آوری شد. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نیز از آزمون‎های (ضریب همبستگی پیرسون، تی‏مستقل، انوا یک‌راهه و رگرسیون) استفاده‌شده است. نتایج پژوهش، نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی وجود دارد. بین دانشجویان دختر و پسر ازنظر ادراک عدالت آموزشی و سطح فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد. بین دانشکده‏های منتخب ازلحاظ فرسودگی تفاوتی مشاهده نشد، ولی ازلحاظ عدالت آموزشی بین دانشکده‏های علوم انسانی و اجتماعی، هنر معماری و فنی و مهندسی تفاوت معناداری وجود دارد. به‌علاوه نتایج نشان داد که بهبود عدالت آموزشی موجب کاهش فرسودگی تحصیلی در بعد بی‏علاقگی تحصیلی می‏گردد؛ بنابراین بر اساس نتایج به‌دست‌آمده ضرورت ایجاد فرصت‏های عادلانه آموزشی از سوی دانشگاه‏ها به‌ویژه اساتید باید موردتوجه قرار گیرد؛ زیرا ایجاد برابری آموزشی، می‏تواند علاقه و فرسودگی تحصیلی دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهد و به موفقیت تحصیلی آن‏ها کمک نماید.fa_IR
dc.format.extent628
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های رهبری و مدیریت آموزشیfa_IR
dc.relation.ispartofResearch on Educational Leadership and Managementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jrlat.2020.42171.1452
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectعدالت آموزشیfa_IR
dc.subjectفرسودگی تحصیلیfa_IR
dc.titleرابطه عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار و عضو هیئت‌علمی گروه علوم تربیتی، دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue16
dc.citation.spage97
dc.citation.epage124


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد