تحلیل الگوها و راهکارهای توسعه صنعت گردشگری شهری (مطالعه موردی: منطقه 22 شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
عظیمی یوشانلویی, ایرجحق زاد, آمنهرمضانی پور, مهردادبزرگمهر, کیانوع مدرک
Textمقاله علمی -پژوهشی کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این تحقیق، با استفاده از تحلیل SWOT، راهکارهای توسعه گردشگری شهری منطقه 22 تهران مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل شهروندان منطقه 22 شهر تهران، کارشناسان خبره و مسئولین شهرداری و امور مرتبط با گردشگری و گردشگران در منطقه مورد مطالعه بود. بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه مورد نظر، 385 نفر از شهروندان منطقه 22، 385 نفر از گردشگران و 45 نفر از کارشناسان و مدیران در نظر گرفته شد. پس از طراحی سؤالات پرسشنامه در قالب طیف لیکرت و تایید روایی با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصین مربوطه، برای تعیین سطح پایایی از ضریب الفای کرونباخ استفاده شد که برابر 73/0 به دست آمد که نشان از پایایی مناسب پرسشنامه داشت. به منظور تحلیل دادهها و تعیین مهمترین نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصتها از مدل SWOT استفاده شد. مطابق نتایج، وجود مناطقی مانند باغ گیاهشناسی ملی ایران و پارک جنگلی چیتگر، ساخت بی رویه برج های مسکونی و تغییر نامناسب کاربری در مجاروت مکان های دارای جاذبه طبیعی، تسهیل و حمایت مالی از انجام سفرهای داخلی ارزان قیمت و ضعف اطلاع رسانی و فقدان تبلیغات کافی در زمینه معرفی جاذبه های گردشگری به ترتیب مهم ترین نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید توسعه گردشگری در منطقه بودند. استراتژی توسعه گردشگری منطقه بر اساس تحلیل سوات، استراتژی محافظهکارانه به دست آمده است که بر اساس افزایش انگیزه سرمایهگذاری مردم و بخش خصوصی، کاربریهای متناسب گردشگری، افزایش آگاهی مردم و گردشگران و بهبود ساختار تشکیلاتی و استفاده از مدیران بومی برنامهریزی شده است.
کلید واژگان
گردشگری شهریمنطقه 22
SWOT
تهران
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
موسسه آموزش عالی قشمسازمان پدید آورنده
گروه جغرافیا،واحد چالوس،دانشگاه آزاد اسلامی ، چالوس، ایرانگروه جغرافیا،واحد چالوس،دانشگاه آزاد اسلامی،چالوس،ایران
گروه جغرافیا،واحد چالوس،دانشگاه آزاد اسلامی،چالوس،ایران
گروه جغرافیا،واحد چالوس،دانشگاه آزاد اسلامی،چالوس،ایران




