نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرنگزن, کاظمfa_IR
dc.contributor.authorموسوی, سید ساجدینfa_IR
dc.contributor.authorصابری, عظیمfa_IR
dc.contributor.authorدرویشی, سهیلنازfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T13:00:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T13:00:27Z
dc.date.available1399-07-09T13:00:26Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T13:00:27Z
dc.date.issued2019-12-22en_US
dc.date.issued1398-10-01fa_IR
dc.date.submitted2019-01-08en_US
dc.date.submitted1397-10-18fa_IR
dc.identifier.citationرنگزن, کاظم, موسوی, سید ساجدین, صابری, عظیم, درویشی, سهیلناز. (1398). مسیریابی بهینه آزادراه پل زال-خرم آباد با استفاده ازسنجش از دور و GIS و ملاحظات زیست محیطی. زمین شناسی کاربردی پیشرفته, 9(3), 284-299. doi: 10.22055/aag.2019.28145.1920fa_IR
dc.identifier.issn2251-7057
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22055/aag.2019.28145.1920
dc.identifier.urihttp://aag.scu.ac.ir/article_15058.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/432634
dc.description.abstractآزادراه‌ها یکی از مهمترین شریانهای حیاتی جامعه بوده که نقش مهمی را در تخریب محیط‌زیست داشته و از معضلات اساسی در حفظ و تنوع زیستی هستند. آزادراه پل زال-خرم آباد در جنوب غربی کشور علیرغم داشتن مزایای اقتصادی فراوان، مخطرات زمین‌شناسی و مشکلات عدیده‌ای را برای محیط‌زیست بصورت زمین‌لغزشها، تغییر کاربری اراضی و کاهش جمعیت گونه‌های جانوری و گیاهی داشته است. به همین دلیل در این پژوهش، تعیین مسیر بهینه بر مبنای ملاحظات زیست‌محیطی مدنظر قرار گرفته است. هشت عامل شیب، چینه‌شناسی، گسل، فاصله از آبراهه، پوشش گیاهی، ارتفاع، کاربری اراضی و مناطق حفاظت شده از منظر زمین‌شناسی مهندسی، زیست‌محیطی و اقتصادی به روش فازی و AHP استانداردسازی شده‌اند. این تحقیق نشان می‌هد که عوامل مناطق حفاظت شده، چینه‌شناسی، پوشش گیاهی و کاربری اراضی با وزن 166/0، 165/0، 147/0و 123/0 بیشترین تاثیر در انتخاب مسیر جدید دارند. در نهایت، این عوامل براساس وزن نسبی در محیط GIS با یکدیگر ترکیب شده و مسیر پیشنهادی انتخاب گردید. این مسیر نسبت به مسیر فعلی 15 کیلومتر کوتاهتر و مخاطرات زمین‌شناسی و اثرات زیست‌محیطی کمتری دارد. بنابراین، توصیه می‌شود که این فرآیند برای سایر آزادراه‌های احداث شده و یا در حال احداث به منظور کاهش پیامدهای زیست محیطی پروژه بکار گرفته شود.fa_IR
dc.format.extent1726
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.publisherShahid Chamran University of Ahvazen_US
dc.relation.ispartofزمین شناسی کاربردی پیشرفتهfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Advanced Applied Geologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22055/aag.2019.28145.1920
dc.subjectملاحظات زیست محیطیfa_IR
dc.subjectسنجش از دورfa_IR
dc.subjectمسیر بهینهfa_IR
dc.subjectآزادراه پل زال-خرم آبادfa_IR
dc.subjectفازی و AHPfa_IR
dc.titleمسیریابی بهینه آزادراه پل زال-خرم آباد با استفاده ازسنجش از دور و GIS و ملاحظات زیست محیطیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه سنجش از دور و GIS، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه زمین‌شناسی، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه سنجش از دور و GIS، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه سنجش از دور و GIS، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue3
dc.citation.spage284
dc.citation.epage299


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد