• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه سواد سلامت
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه سواد سلامت
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی ارتباط بین اختلالات خفیف روانی و سواد سلامت در دانشجویان: یک رگرسیون کلاس پنهان

    (ندگان)پدیدآور
    تلخی, نسرینقوامی, وحیدجمالی, محمد رضاجمالی, هاجرجمالی, جمشید
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: اﺧﺘﻼﻻت ﺧﻔﯿﻒ رواﻧﯽ ﻫﻤﭽﻮن اﻓﺴﺮدﮔﯽ، استرس و اﺿﻄﺮاب از شایعترین بیماریهای روانی محسوب می‌گردد و داشتن سواد سلامت می‌تواند در کاهش اختلالات خفیف روانی موثر باشد. در این مطالعه قصد داریم تاثیر متغیرهای جمعیت‎شناختی و سواد سلامت را بر اختلالات خفیف روانی ارزیابی نماییم. مواد و روشها : تحقیق حاضر یک مطالعه‎ی توصیفی تحلیلی است که بصورت مقطعی و در سال 1397 مورد پژوهش قرار گرفته است. جامعه آماری این مطالعه را کلیه دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل می‌دهند. روش نمونه‌گیری در این مطالعه، طبقه‌ای با تخصیص متناسب بود. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از چک‎لیست اطلاعات جمعیت‌شناختی، پرسشنامه سواد سلامت HELIA و پرسشنامه سـلامت عمـومیGHQ-12 جمع‌آوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل رگرسیون کلاس پنهان استفاده شده است. یافته‌ها: در حدود51.6% از دانشجویان پسر، 16.8 متاهل و اکثر دانشجویان (%43.2) دارای مدرک دکتری حرفه‌ای بودند. میانگین نمره بدست آمده از پرسشنامه HELIA 12.87±59.84 و میانگین نمره بدست آمده از پرسشنامه سـلامت عمـومی GHQ-12، 13.38±6.13 بود. 21.6% (54 نفر) افراد دارای سواد سلامت ناکافی، 43.2% (108 نفر) نه چندان کافی و 35.2% (88 نفر) دارای سواد سلامت کافی بودند. برازش مدل رگرسیون کلاس پنهان نشان داد که اختلالات خفیف روانی در 26.13% دانشجویان کم، 56.76% متوسط و 17.11% زیاد بود و سواد سلامت ارتباط معناداری با اختلالات خفیف روانی دارد. نتیجه‎گیری: از نظر اختلالات خفیف روانی، وضعیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حد متوسط و سواد سلامت آنان، ناکافی یا نه چندان کافی بود. با توجه به ناکافی بودن سطح سواد سلامت دانشجویان و ارتباط آن با اختلالات خفیف روانی ضروری است مدیران و برنامه ریزان حوزه سلامت، آموزش‌ها و راهکار‌هایی مناسب در جهت ارتقای سطح سواد سلامت در راستای کنترل و کاهش اختلالات خفیف روانی در دانشجویان ارائه کنند.
    کلید واژگان
    اختلالات روانی
    سواد سلامت
    تحلیل رگرسیون
    رگرسیون کلاس پنهان
    پرسشنامه سلامت عمومی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد. انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران
    Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Association of Health Education and Health Promotion
    سازمان پدید آورنده
    گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
    گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
    مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت ، سازمان بیمه سلامت ایران ، تهران ، ایران
    دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
    استادیار، گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    شاپا
    2476-4728
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jhl.2020.49782.1118
    http://literacy.mums.ac.ir/article_16630.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/43230

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب