ارزیابی ارتباط بین اختلالات خفیف روانی و سواد سلامت در دانشجویان: یک رگرسیون کلاس پنهان
(ندگان)پدیدآور
تلخی, نسرینقوامی, وحیدجمالی, محمد رضاجمالی, هاجرجمالی, جمشید
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اﺧﺘﻼﻻت ﺧﻔﯿﻒ رواﻧﯽ ﻫﻤﭽﻮن اﻓﺴﺮدﮔﯽ، استرس و اﺿﻄﺮاب از شایعترین بیماریهای روانی محسوب میگردد و داشتن سواد سلامت میتواند در کاهش اختلالات خفیف روانی موثر باشد. در این مطالعه قصد داریم تاثیر متغیرهای جمعیتشناختی و سواد سلامت را بر اختلالات خفیف روانی ارزیابی نماییم. مواد و روشها : تحقیق حاضر یک مطالعهی توصیفی تحلیلی است که بصورت مقطعی و در سال 1397 مورد پژوهش قرار گرفته است. جامعه آماری این مطالعه را کلیه دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل میدهند. روش نمونهگیری در این مطالعه، طبقهای با تخصیص متناسب بود. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از چکلیست اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه سواد سلامت HELIA و پرسشنامه سـلامت عمـومیGHQ-12 جمعآوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از مدل رگرسیون کلاس پنهان استفاده شده است. یافتهها: در حدود51.6% از دانشجویان پسر، 16.8 متاهل و اکثر دانشجویان (%43.2) دارای مدرک دکتری حرفهای بودند. میانگین نمره بدست آمده از پرسشنامه HELIA 12.87±59.84 و میانگین نمره بدست آمده از پرسشنامه سـلامت عمـومی GHQ-12، 13.38±6.13 بود. 21.6% (54 نفر) افراد دارای سواد سلامت ناکافی، 43.2% (108 نفر) نه چندان کافی و 35.2% (88 نفر) دارای سواد سلامت کافی بودند. برازش مدل رگرسیون کلاس پنهان نشان داد که اختلالات خفیف روانی در 26.13% دانشجویان کم، 56.76% متوسط و 17.11% زیاد بود و سواد سلامت ارتباط معناداری با اختلالات خفیف روانی دارد. نتیجهگیری: از نظر اختلالات خفیف روانی، وضعیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حد متوسط و سواد سلامت آنان، ناکافی یا نه چندان کافی بود. با توجه به ناکافی بودن سطح سواد سلامت دانشجویان و ارتباط آن با اختلالات خفیف روانی ضروری است مدیران و برنامه ریزان حوزه سلامت، آموزشها و راهکارهایی مناسب در جهت ارتقای سطح سواد سلامت در راستای کنترل و کاهش اختلالات خفیف روانی در دانشجویان ارائه کنند.
کلید واژگان
اختلالات روانیسواد سلامت
تحلیل رگرسیون
رگرسیون کلاس پنهان
پرسشنامه سلامت عمومی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهد. انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایرانMashhad University of Medical Sciences. Iranian Association of Health Education and Health Promotion
سازمان پدید آورنده
گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانگروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت ، سازمان بیمه سلامت ایران ، تهران ، ایران
دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
استادیار، گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران



