• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه سواد سلامت
    • دوره 2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه سواد سلامت
    • دوره 2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه سواد سلامت دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1395

    (ندگان)پدیدآور
    شریف مقدم, هادیشکیبا, الهامسلامی, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    260.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: سواد سلامت بیانگر ظرفیت فرد در دستیابی، تفسیر و درک اطلاعات ضروری برای خدمات مورد نیاز و تصمیم گیری های مناسب در زمینه سلامت است. سواد سلامت شامل مجموعه ای از مهارت‌های خواندن، شنیدن، تجزیه و تحلیل، تصمیم گیری و توانایی به کارگیری این مهارت ها در موقعیت های سلامتی است که الزاما به سالهای تحصیل یا توانایی خواندن عمومی برنمی گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح سواد سلامت دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شده است. مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی و به روش پیمایشی (مقطعی)  است. تعداد 139 نفر از دانشجویان دندانپزشکی و 143 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که جمعاً 282 نفر، مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونه گیری به شیوه طبقه ای تصادفی انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سواد سلامت که توسط منتظری و همکاران(HELIA)  استفاده گردید. . اطلاعات پرسشنامه پس از جمع آوری و کد گذاری به ترتیب وارد نرم افزار آماری SPSS شد. یافته‌ها: یافته ها نشان داد میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان دندانپزشکی (3/49 ± 28/22 ) سال و میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان پزشکی ( 2/56 ± 22/16) سال بود. آزمون آماری تی مستقل اختلاف معنی داری بین میانگین سنی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی نشان نداد (0/742=p). در ارزیابی ابعاد سواد سلامت در دانشجویان رشته های دندانپزشکی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیشترین میانگین ابعاد سواد سلامت در هر دو رشته مربوط به بعد تصمیم گیری و رفتار و کمترین میانگین در رشته دندانپزشکی مربوط به بعد ارزیابی (2/46± 14/45) و در رشته پزشکی مربوط به بعد خواندن (3/00 ± 14/99) می باشد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد دانشجویان پزشکی میانگین نمرات بالاتری را نسبت به دانشجویان دندانپزشکی در ابعاد سواد سلامت کسب کرده اند. در بررسی ابعاد سواد سلامت بیشترین میانگین در هر دو رشته مربوط به بعد تصمیم گیری و رفتار بود و کمترین میانگین در دندانپزشکی مربوط به بعد ارزیابی و رشته پزشکی مربوط به بعد خواندن می باشد. نوع مطالعه: مطالعه پژوهشی.
    کلید واژگان
    سواد سلامت
    دانشجویان دندانپزشکی
    دانشجویان پزشکی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد. انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران
    Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Association of Health Education and Health Promotion
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور مرکز مشهد، مشهد، ایران.
    کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
    استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور مرکز مشهد، مشهد، ایران.

    شاپا
    2476-4728
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jhl.2017.10941
    http://literacy.mums.ac.ir/article_10941.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/43174

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب