سنجش سواد سلامت معلمان مدارس ابتدایی شهرکرد
(ندگان)پدیدآور
رحیمی, بهنازتوسلی, الههنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: تعیین میزان سواد سلامت معلمان و آگاهی آنان در رابطه با مسایل مرتبط با بهداشت و سلامت، کمک فراوانی به شناسایی و رفع نیازهای آموزشی دانش آموزان می نماید. مطالعه حاضر با هدف تعیین سواد سلامت معلمان مدارس ابتدایی شهرکرد انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که به صورت مقطعی  روی 60 نفر از معلمان ابتدایی شهرکرد  در سال 97-1396  انجام شد. معلمان به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه مربوط به سنجش متغیرهای دموگرافیک و پرسشنامه سواد سلامت (TOHFLA) جمع آوری گردید. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار آماری  SPSS نسخه 18 و بهره گیری از آزمون های توصیفی و استنباطی از جمله رگرسیون خطی و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره سواد سلامت در بخش محاسبات 17/67±76/17 و در بخش خواندن 38/29±63/34 به دست آمد، همچنین میانگین نمره سواد سلامت به طور کلی 17/74±73/60 گزارش شده است. از طرفی 60 درصد معلمان در بخش محاسبات و 48/3 درصد آن ها در بخش خواندن دارای سواد سلامت مرزی بودند. بین سواد سلامت با سن و وضعیت اقتصادی معلمان رابطه معنادار وجود داشت (pنتیجه گیری: با توجه به سطح متوسط سواد سلامت در معلمان و ارتباط آن با سواد سلامت دانش آموزان در مدرسه، طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشـی هدفمند مرتبط با سواد سلامت ضروری به نظر می رسد.
کلید واژگان
سواد سلامتمعلم
مدرسه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهد. انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایرانMashhad University of Medical Sciences. Iranian Association of Health Education and Health Promotion
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد، شهرکرد، ایراندانشگاه علوم پزشکی شهر کرد، شهرکرد، ایران




