حمایتهای احتیاطی و مساعدتی از حقوق مسافران هواپیما در صورت ورشکستگی شرکتهای هواپیمایی
(ندگان)پدیدآور
خزائی, سیدعلیصادقی مقدم, محمدحسنسلطانی, میلادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ورشکستگی شرکتهای هواپیمایی ممکن است منجر به تأخیر یا لغو پروازها و تحمیل خسارتهایی از قبیل تهیه بلیط دیگر و گرانتر از بلیط اولیه، هزینه اسکان، هزینه حمل و نقل و غیره برای مسافران گردد. علاوه بر اینها ممکن است مسافران در وقت مقرر نتوانند نسبت به انعقاد قراردادهای تجاری و یا اجرای تعهدات خود مبادرت ورزند و متحمل خساراتی شوند. در کشورهای مختلف با توجه به لزوم حمایت از مصرفکننده و اهمیت جذب مسافران بعنوان رکن حیاتی و شرط بقای صنعت هوایی، به دنبال راهکارهای حمایتی در جهت جبران خسارت این دسته از مسافران است. در این حوزه، دو دسته حمایت قابل طرح است. حمایت دسته اول که حمایت پیشگیرانه یا احتیاطی نام نهاده شده است، وظیفه نظارتی دولت بر کفایت مالی شرکتهای هواپیمایی و مسئولیت آن برای جبران خسارت در صورت ورشکستگی شرکتهای هواپیمایی است. در حمایت دسته دوم تحت عنوان حمایت مساعدتی، با شیوههایی از جمله بیمه، خرید بلیط از طریق کارتهای اعتباری و قراردادهای فیمابین شرکتهای هواپیمایی، خسارت مسافران به نحو مقتضی جبران میگردد. پذیرش و اجرایی نمودن دو راهکار مذکور، به عنوان امر مهم و ضروری در صنعت هوایی کشور ما، حقوق مسافران هواپیما را به نحو مطلوبی صیانت خواهد نمود.
کلید واژگان
ورشکستگی شرکتهای هواپیماییحمایت از مصرفکننده
خسارت
حمایت احتیاطی
حمایت مساعدتی
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمیاستاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
پژوهشگر و کارشناس ارشد حقوق خصوصی
شاپا
2345-61162476-6216




