ارائه مدل بلوغ قابلیت تحول دیجیتال با استفاده از روش فراترکیب: موردمطالعه شرکت های دارویی
(ندگان)پدیدآور
اسدامرجی, الهاممحمدیان, ایوبرجب زاده قطرمی, علیشعار, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه سازمانها برای آنکه در محیط رقابتی از سایر رقبا عقب نمانند، ناگزیر به استفاده و اجرای تحول دیجیتال در سازمان خود هستند؛ اما یکی از مهمترین ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد درک درست مفهوم تحول دیجیتال در سازمان است. یکی از چارچوبهای مهم در زمینه درک و شناخت تحول دیجیتال در همه سازمانها، مدل بلوغ تحول دیجیتال است. این مدل شامل دو قسمت اصلی ابعاد بلوغ تحول دیجیتال و مراحل بلوغ تحول دیجیتال است. شناخت ابعاد مهم و مراحل بلوغ برای تصمیمگیران سازمان حائز اهمیت است؛ زیرا از این طریق میتوانند با درک جایگاه سازمان خود در بلوغ تحول دیجیتال تصمیمات مدیریتی مناسب را اتخاذ نمایند. هدف اصلی تحقیق حاضر ارائه مدل بلوغ قابلیت تحول دیجیتال و تعیین مراحل آن است. در این مقاله از روش فراترکیب جهت بررسی مدلها و مراحل مختلف بلوغ تحول دیجیتال در پایگاههای علمی مختلف در اینترنت و ارائه یک جمعبندی جامع از ابعاد و مراحل بلوغ استفادهشده است. درمجموع به 228 مقاله اولیه دستیافتهایم از این تعداد پس از ارزیابی و پالایشهای صورت گرفته درنهایت 28 مقاله انتخاب گردید. با تحلیل و تفسیر ابعاد و مراحل بلوغ اشارهشده در مقالات قبلی مدل بلوغ ارائهشده در این مقاله شامل پنج مرحله و 10 بعد است. این ابعاد عبارتاند از رهبری، فناوری اطلاعات، کارمندان، عملیات و فرآیندها، فرهنگ، ساختار سازمانی، نوآوری و تغییرات، استراتژی، محصولات و خدمات هوشمند و مشتری. در انتها با استفاده از مدل بلوغ ارائهشده، میزان بلوغ 20 شرکت دارویی موردسنجش قرار گرفت و یافتهها نشان داد بیشتر شرکتهای دارویی در سطح دو و سه از مدل بلوغ قرار دارند.
کلید واژگان
ابعاد بلوغتحول دیجیتال
شرکت دارویی
فراترکیب
مدل بلوغ
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد تهران شمال، تهران، ایران.استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد تهران شمال، تهران، ایران.




