طراحی چارچوب مفهومی حکمرانی دانش در سازمانهای پروژه محور
(ندگان)پدیدآور
بقراطی, فوادشامی زنجانی, مهدیمانیان, امیرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پتانسیل قابلتوجه برای بهبود فرایندهای دانشی و یادگیری در سازمانهای پروژه محور از یکسو و محدودیتهای خاص این ساختارها از سوی دیگر، آنها را به یکی از الگوهای ساختاری چالشبرانگیز در حوزه حکمرانی دانش تبدیل نموده است؛ اما این چالشها کمتر در رویههای موجود حکمرانی دانش موردتوجه قرارگرفته و پژوهشهای مرتبط نیز تاکنون این موضوع را به صورتی همهجانبه موردمطالعه قرار ندادهاند. پژوهش حاضر کوشیده است با پیروی از رویکرد آمیخته و با بهرهگیری از روشهای فراترکیب و دلفی در قالب طرحی اکتشافی، تصویری روشن و جامع از مفهوم حکمرانی دانش در سازمانهای پروژه محور ارائه نماید. چارچوب مفهومی پیشنهادی این پژوهش مشتمل بر 194 عنصر است که در قالب شش مقوله یا بُعد، 19 نوع یا دسته و 169 جزء یا کد، ساماندهی شدهاند. ابعاد شناساییشده عبارتاند از هدف، فرایند، ساختار، سازوکار، بافتار و رویکرد که هر یک بخشی از چیستی، چرایی و چگونگی حکمرانی دانش در سازمانهای پروژه محور را تبیین مینمایند. چارچوب مذکور مبنایی برای درک جوانب مختلف حکمرانی دانش در سازمانهای پروژه محور ایجاد نموده و با لحاظ نمودن چالشهای پیش روی ساختارهای پروژهای در حوزه فرایندهای دانشی، بستری برای طراحی و پیادهسازی راهکارهای مؤثر حکمرانی دانش در اینگونه سازمانها فراهم مینماید.
کلید واژگان
حکمرانی دانشسازمان پروژه محور
فرایندهای دانشی
مدیریت دانش
یادگیری سازمانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانسازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران




