• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی مدیریت اطلاعات
    • دوره 3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی مدیریت اطلاعات
    • دوره 3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارائه الگوی هوش کسب‌وکار آموزشی دانشگاه‌ با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری (موردمطالعه: دانشگاه فردوسی مشهد)

    (ندگان)پدیدآور
    ملک زاده, غلامرضااکرامی فرد, آلاءرنجبر, محمود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.133 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مؤسسات آموزش عالی به‌عنوان سازمان‌هایی که دارای حجم انبوهی از داده­ها در حوزه­های دانشجویی، برنامه­ریزی درسی و منابع انسانی خود هستند، می‌توانند با استفاده از سامانه­های مبتنی بر هوش کسب­وکار، اطلاعات مفیدی برای برنامه­ریزی و تصمیم­گیری خود فراهم نمایند که آن‌ها را قادر می‌سازد از چنین اطلاعاتی برای افزایش مزیت­های رقابتی خود استفاده کنند. به همین دلیل در پژوهش حاضر تلاش شده است الگویی برای هوش کسب‌وکار آموزشی دانشگاه‌ها ارائه شود که مبنای طراحی سامانه‌های هوش کسب‌وکار آموزشی دانشگاه باشد. برای ارائه الگوی موردنظر، پس از انجام مطالعات و بررسی ادبیات موضوع، ابتدا مؤلفه­های اثرگذار بر هوش کسب­وکار آموزشی شناسایی شد و سپس عناصر و مؤلفه‌های آن بر اساس نظر خبرگان آموزشی، احصاء شد که در پنج بخش­: مدیریت ثبت‌نام، حمایت تحصیلی از دانشجو، بهبود وضعیت تحصیلی دانشجو، بهبود محتوای درسی، بهبود روش تدریس اساتید و مدیریت دانش‌آموختگان قرار می‌گیرند. پس از تعیین عناصر پیشنهادی و مدل مفهومی برای هوش کسب‌وکار آموزشی دانشگاه، با استفاده از رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری، عناصر مدل مفهومی پیشنهادی، سطح­بندی و مدل سلسله مراتبی آن به دست آمد. بر اساس این مدل سلسله مراتبی، بخش مدیریت دانش­آموختگان دارای قدرت نفوذ بالا و در بالاترین سطح و بخش‌های توسعه مهارت­های تدریس اساتید و بهبود محتوای دروس، دارای قدرت نفوذ و وابستگی بالا و در سطح میانه قرار دارند. بخش‌های بهبود وضعیت تحصیل دانشجویان و بهبود ثبت‌نام دارای قدرت وابستگی بالا هستند و در پایین‌ترین سطح قرار می‌گیرند. این مدل ساختاری تفسیری و سطوح مشخص‌شده در آن می‌تواند در پیکربندی سامانه هوش کسب‌وکار آموزشی دانشگاه همراه با مؤلفه‌های هر بخش مورداستفاده قرار ‌گیرد.
    کلید واژگان
    آموزش عالی
    سامانه آموزشی دانشگاه
    مدل ساختاری تفسیری
    مدل سلسله مراتبی
    هوش کسب‌وکار

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    کارشناس ارشد، مهندسی نرم افزار، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    کارشناس ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

    شاپا
    1735-8418
    URI
    http://www.aimj.ir/article_64887.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/430705

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب