متناقضنمای «ناطقِاَخرس» مولانا و تأثیر هرمنوتیکی آن بر کثرت آفرینندگی
(ندگان)پدیدآور
رضادوست, علی اکبر
نوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
عرفایی که سکوت را یگانه راه «گفتن» از خدا میدانند، بیشترین سخن عرفانی را گفتهاند. مولانا از «پرگفتارترین خموشان» در پاسخ به چرایی این عملکرد، کثرت آفرینش را ثمرۀ «گفتن» از بحر معنا میداند. بحری که شرط ورودش خموشی است و پس از وصل هم، مقایسۀ فهم بسیط و پیشامفهومی بحر در مقابل برونداد نارسای زبانی، باعث حیرت و ادامۀ سکوت است؛ اما «ماهیان» بحر به «ناطقِ اَخرس» موصوفاند. گادامر با متافیزیکزدایی از «کلمۀ درونی» آگوستین (بحر معانی مولانا) جهانروایی هرمنوتیک را حاصل تقابل دو نطق میداند: نطقدرونی که سراسر موضوع یا اسکلتِ خالیِ اندیشه است و نطق بیرونی، که گفتاری است همواره عقبمانده از «قصد» درونی؛ جبران این عقبماندگی، جستجوی دائم کلمۀ مناسب (تفکّر) و گفتگوهای گونهگون برای بیان حداکثری مافیالضمیر (پرکردن اسکلت خالی اندیشه) و حاصل آن خصوصاً در امور «بیتصویر» و «رازآلود» عرفانی، تصویرگری، تمثیلآوری و شرح و بسط کلام و درنتیجه، کثرت آفرینش است
کلید واژگان
ناطق اَخرسمولانا
آگوستین
بحر معانی
کلمۀ درونی
هرمنوتیک
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشگاه گیلانUniversity of Guilan



