تحلیل روانشناختی شخصیتهای داستانیِ هوشنگ مرادی براساس نظریه اریکسون
(ندگان)پدیدآور
محرمی, رامینحاجلو, نادرشجاعی ماسوله, مهری
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله ابتدا رفتار شخصیتهای داستانی هوشنگ مرادی کرمانی براساس نظریۀ اریکسون، مورد مطالعه قرار گرفتهاست، سپس به عواملی اشاره شده که سبب توفیق او در توصیف و عرضۀ شخصیتهای مناسب گردیدهاست. از نظریۀ «مراحل هشتگانۀ زندگی» اریکسون، سن بازی، سن مدرسه، و مرحلۀ نوجوانی با ویژگیها و رفتار شخصیتهای داستانهای مرادی کرمانی مطابقت دارد. براساس این نظریه، در سن بازی، کودکان ویژگیهایی نظیر ابتکار، علاقه به حیوانات و اسباببازی. در سن مدرسه، استدلال، احساس نیاز به کسب لیاقت اجتماعی، مواجهشدن با بحران، و در سن نوجوانی، ویژگیهایی نظیر هویتطلبی، همانندسازی و بحران هویت دارند. مرادی در شخصیتپردازی و توصیف احوال، رفتار و گفتار قهرمانان داستانهای خود این ویژگیها را رعایت کرده و متناسب با رشد شخصیت کودکان و رفتار آنان، آثار خود را پدید آوردهاست.
کلید واژگان
ادبیات کودک و نوجواننقد روانشناختی
شخصیت
اریک اریکسون
مرادی کرمانی
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه گیلانUniversity of Guilan



