بررسی اثر عضویت ایران در موافقت نامه های تجاری بر صادرات پسته ایران
(ندگان)پدیدآور
امینی زاده, میلادرفیعی, حامدزارع, سید عباسکبودتبار, مطهرهکاظم پور, اتابکنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
موافقتنامههای تجاری به طور کلی با کاهش هزینههای تجاری و افزایش ایمنی قراردادها نقشی مؤثر در جهت کاهش موانع تجارت دارد. ایران در دو موافقتنامه تجاری نظام جهانی ترجیحات تجاری (GSTP) و سازمان همکاریهای اقتصادی (ECO) حضور دارد. باوجود آنکه باور عمومی بر این است که حضور در موافقتنامههای تجاری به طور کلی اثری مثبت بر جریان تجاری کشورها دارد ولی ضمانتی برای این اثر در همه کشورها و کالاها وجود ندارد. لذا با توجه به اهمیت صادرات پسته برای ایران، هدف مطالعه حاضر پاسخ به این پرسش است که آیا حضور ایران در موافقتنامههای تجاری موجب افزایش صادرات پسته ایران شده است؟ برای دستیابی هدف، از الگوی جاذبه و دادههای صادرات پسته در دوره زمانی 2001-2016 استفاده شده است. براساس نتایج، عضویت ایران در موافقتنامههای تجاری اثری مثبت و معنیدار (0/380) بر صادرات پسته ایران داشته است. لذا پیشنهاد میشود که شرکتهای صادراتی پسته، از فرصتهای موجود به واسطه حضور در این موافقتنامههای تجاری جهت اتخاذ سیاستها و استراتژیهای مناسب بازاریابی به منظور افزایش صادرات پسته ایران به شرکای تجاری عضو توافقنامه بهره ببرند.
کلید واژگان
موافقتنامه تجاریالگوی جاذبه
پسته
ایران
شماره نشریه
110تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییAgricultural Planning, Economics, and Rural Development Research Institute (APERDRI)
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایراناستادیار اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران
شاپا
1022-42112645-6443




