تعیینکنندههای نظامهای انگیزشی پذیرش سیستم HACCP مطالعه موردی: صنایع غذایی استان خراسان رضوی
(ندگان)پدیدآور
حمزه کلکناری, هانیقربانی, محمدشاهنوشی, ناصروریدی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اینکه مهمترین اصل در روند تولید و فراوری محصول، سلامت آن است، یکی از کارآمدترین روشها برای تضمین سلامت و کنترل ایمنی غذا، به کارگیری سیستم HACCP در بخش تغذیه و مراکز تهیه و توزیع غذاست. به همین دلیل، شناسایی عوامل انگیزشی مؤثر بر پذیرش این سیستم اهمیت خاصی دارد. لذا در این مقاله عوامل مؤثر بر نظامهای انگیزشی بازاری، انگیزههای مقرراتی و مسئولیتی با استفاده از دادههای 80 واحد تولیدی صنایع غذایی استان خراسان رضوی (شهرهای منتخب مشهد و چناران) در چارچوب الگوی سیستم معادلات به ظاهر نامرتبط بررسی شدند. نتایج نشان داد سن و تحصیلات مدیر، شاخص بازاریابی و کارایی بر شاخص انگیزههای بازاری تأثیر مثبت و معنیدار دارند. همچنین تحصیلات مدیر و شاخص بازاریابی دارای تأثیر مثبت و معنیدار بر شاخص انگیزههای مقرراتی اند. سن مدیر، شاخص بازاریابی و کارایی نیز بر شاخص انگیزه مسئولیتی تأثیر مثبت و معنیدار دارند. با توجه به یافتهها، کاهش اندک مالیات بنگاههای دارای سیستم HACCP و برگزاری کلاسهای ترویجی و آموزش رایگان کارکنان پیشنهاد شده است.
کلید واژگان
مشوقبازاریابی
کارایی
ایمنی مواد غذایی
SURE
شماره نشریه
104تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییAgricultural Planning, Economics, and Rural Development Research Institute (APERDRI)
سازمان پدید آورنده
دانشجوی سابق کارشناسی ارشد،استاد گروه اقتصادکشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
استاد گروه اقتصادکشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار گروه علوم وصنایع غذایی، دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
1022-42112645-6443




