اثر سیاستهای حمایت از مصرفکنندگان بر توسعۀ تقاضا در زیر بخش دام و طیور
(ندگان)پدیدآور
شهبازی, حبیبامجدی, افشیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
به منظور دستیابی به وضعیت بهینه در تولید باید سیاستهای حمایتی مناسب برای بخش کشاورزی برگزید. در این پژوهش، سیاستهای حمایتی از زیربخش دام و طیور در سالهای برنامه اول تا چهارم (1368-1388) با کمک شاخصهای حمایت بازاری (MPS) و حمایت از مصرفکننده (CSE) با استفاده از روش ارائه شده توسط OECD ارزیابی شد. نتایج نشان داد که شاخص برآورد حمایت از مصرفکننده (CSE) برای کل محصولات دامی در قیمتهای جاری از 1368 تا 1388 از رقم 06/163- میلیارد ریال به 43/78998- میلیارد ریال رسیده در حالی که در قیمتهای ثابت از 41/3197- به 90/39179- میلیارد ریال کاهشیافته و در حدود 12 برابر شده است. بیشترین حمایت از مصرفکنندگان در برنامه دوم با میانگین 05/10223 میلیارد ریال بوده است. نتایج برآورد الگوی تقاضا نشان داد که سیاستهای حمایتی از مصرفکنندگان اثر متنوعی بر مصرف محصولات دامی و طیور دارد به طوریکه اثر این سیاستها بر تقاضای گوشت گاو و گوسفند منفی (13/0- و 08/0-) بوده اما در محصول گوشت مرغ (25/0) و به ویژه شیر (43/0)، اثر سیاستهای حمایتی افزایش مصرف این محصولات را در پی داشته است. به نظر میرسد توجه به مقدار و جهت اثربخشی سیاستهای حمایتی مصرفکننده بر تقاضا میتواند در جهتدهی مناسب سیاستهای حمایتی مفید باشد.
طبقهبندی JEL: Q28 E65, E61,
کلید واژگان
سیاستهای کشاورزیسیاست حمایت از مصرفکنندگان
زیر بخش دام و طیور
تقاضا
مالیات پنهان
شماره نشریه
94تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییAgricultural Planning, Economics, and Rural Development Research Institute (APERDRI)
شاپا
1022-42112645-6443




