تحلیل بازار واردات پرتقال در ایران
(ندگان)پدیدآور
عباس میری, سیده سمانهمرتضوی, سید ابوالقاسمچیذری, امیر حسیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
واردات میوه در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته و در این میان پرتقال یکی از مهمترین میوههای وارداتی ایران بوده است. در این تحقیق، با استفاده از دادههای فصلی
(سهماهه) طی تابستان 1384 تا زمستان 1389 و الگوسازی اقتصادسنجی تقاضای وارداتی پرتقال با استفاده از معکوس سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل بررسی و با استفاده از مدل تقاضای باقیمانده، ساختار بازار واردات ایران با هریک از کشورهای عمده صادرکننده پرتقال بهطور جداگانه مطالعه شده است. بر اساس نتایج حاصل از کششهای خودمقداری، کشورهای امارات و مصر و آفریقای جنوبی نسبت به افزایش مقدار واردات پرتقال حساسیت کمی را دارند در حالیکه کشور ترکیه نسبت به افزایش مقدار واردات واکنش بیشتری را نشان میدهد. بر پایه نتایج کششهای تقاطعی مقداری مشخص شد که کشورهای صادرکننده پرتقال به ایران جانشینهای ضعیفی برای یکدیگرند و طبق نتایج حاصل از مدل تقاضای باقیمانده، در بازار واردات پرتقال ایران از مصر درجاتی از انحصار وجود دارد و با افزایش سهم بازار برای دیگر کشورها میتوان انحصار موجود در بازار واردات پرتقال ایران از مصر را از بین برد.
طبقه بندیJEL: Q13,Q17
کلید واژگان
پرتقالمعکوس سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل ((IAIDS
تابع تقاضای باقیمانده
ایران
شماره نشریه
89تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییAgricultural Planning, Economics, and Rural Development Research Institute (APERDRI)
شاپا
1022-42112645-6443




