تجزیه و تحلیل ساختار بازاریابی محصولات کشاورزی ایران مطالعه موردی محصول مرغ
(ندگان)پدیدآور
برابری, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از موضوعات بسیار مهم و اساسی از نظر اقتصادی بارویکرد بخشی، مدیریت بازار و ساختار بازاریابی محصولات کشاورزی (بهویژه با توجه به مسئله مهم جهانی شدن) است. به منظور مطالعه این مهم با استفاده از روشهای مطالعه اسنادی و کتابخانهای، اطلاعات ماهانه طی سالهای 1386-88 بررسی شده است. براساس تحقیق حاضر، مهمترین عوامل در ساختار بازاریابی محصولات کشاورزی عبارتند از: دانش ناکافی در مدیریت بازار و بازاریابی، طولانی بودن مسیر بازاریابی، بالا بودن حاشیه بازاریابی، حمل و نقل، نبود اطلاعات منسجم در بازار، چندگانگی در تصمیمسازی و تصمیمگیری دربازار و بازاریابی، دخالت دولت به طور مستقیم در بازار، نبود و یا کمبود زیرساختهای لازم دربحث بازار و بازاریابی محصولات کشاورزی و غیره. با توجه به نتایج تحقیق، روند حاشیه بازاریابی وسهم آن به قیمت مصرفکننده نشان میدهدکه این رقم ضمن دارا بودن نوسانهایی، همواره فزاینده بوده است بدون اینکه خدمات بازاریابی بهبود لازم را پیداکرده باشد. با عنایت به نتایج به دست آمده پیشنهاد میشود در راستای رسیدن به ساختار بازاریابی محصولات کشاورزی با رویکردتوسعه علمی،دولت ضمن تقویت بخشهای خصوصی ازطریق حمایت و نظاممندکردن فعالیتهای آنان، اقدام به ایجاد ویا توسعه زیرساختها و نیز موارد زیر کند: کاهشهزینههای تولید و تجاری شدن تولید و عرضه، ارتباط وهمکاری مفید و مؤثر با سازمانها و مؤسساتبینالمللی در مدیریت بازار و بازاریابیو شناساندنآنها به گروههای ذینفع، مشارکت در بازاریابی محصولات کشاورزی فقط در زمینه سیاستگذاری و برنامهریزی و اعطای تسهیلات لازم و نیز استفاده از ساز و کارهای حمایتی . طبقهبندی JEl : M38-M31-Q17
کلید واژگان
توسعه علمیساختار بازاریابی
مسیر بازاریابی
حاشیه بازاریابی
شماره نشریه
75تاریخ نشر
2011-05-221390-03-01
ناشر
موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستاییAgricultural Planning, Economics, and Rural Development Research Institute (APERDRI)
شاپا
1022-42112645-6443




