بررسی رابطه تفکرات غیرمنطقی و عزت نفس با سلامت روانی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر اهر
(ندگان)پدیدآور
مرادی کردلر, محمدمصر آبادی, جوادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تفکرات غیرمنطقی و عزت نفس با سلامت روانی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه مدارس شهر اهر در سال تحصیلی 93- 92 انجام گرفته است. این تحقیق از نوع کاربردی و روش اجرای آن توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان پسر مدارس متوسطه شهر اهر به تعداد 1500 نفر میباشد. روش نمونهگیری چندمرحلهای و حجم نمونه بر اساس جدول بارتلت به تعداد 183 نفر تعیین شد. گروه نمونه پرسشنامههای تفکرات غیرمنطقی جونز (1986) عزت نفس کوپر اسمیت (1967) و سلامت روانی گلدبرگ و هیلر (1979) را تکمیل کردند. یافتهها حاکی از آن است که بین سلامت روان و مؤلفههای انتظار بالا از خود، دلمشغولی زیاد و ناامیدی رابطه مستقیم معنادار وجود دارد. رابطه معنادار بین سلامت روان و بعد اجتماعی، بعد خانواده، بعد تحصیلی و بعد عمومی بدست آمد. ضرایب رگرسیون چندگانه سلامت روان نشان داد که بعد تحصیلی، بعد خانواده، دلمشغولی زیاد و تمایل به سرزنش در پیشبینی سلامت روان دارای سهم هستند که بعد تحصیلی با مقدار بتای 26/0 دارای بیشترین سهم میباشد.
کلید واژگان
تفکرات غیرمنطقیعزت نفس
سلامت روانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01




