آزمون انتخاب بد در بازار بیمه پایه درمان ایران
(ندگان)پدیدآور
عربیان, نسیمخداپرست مشهدی, مهدیهمایونی فر, مسعودفیضی, مهدیفکور, وحیدنوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
انتخاب بد زمانی نمایان میشود که افراد بیمهشده اطلاعاتی دربارهی ریسکشان دارند که بهوسیله بیمهگران مشاهده نمیشود، در این حالت بیمهگران توانایی تشخیص و ﺗﻤﯿـﺰ ﺻـﺤﯿﺢ ﻣﯿـﺰان رﯾـﺴﮏ ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻧﺸﺎن را ﻧﺪارﻧﺪ و ﻣﺠﺒﻮر میشوند ﮐﻪ ﻗـﺮارداد ﯾﮑـﺴﺎﻧﯽ را ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ رﯾﺴﮏ ﮐﻞ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻧﺸﺎن اراﺋﻪ ﮐﻨﻨﺪ. واﺿﺢ اﺳﺖ ﮐﻪ اراﺋﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﻗـﺮارداد ﯾﮑـﺴﺎﻧﯽ، ﻧﺴﺒﺘﺎً ﺑﺮای ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻧﯽ ﮐﻪ رﯾﺴﮏﻫﺎی ﺑﺎﻻﺗﺮی دارﻧﺪ ﺟﺬابﺗﺮ ﺑﻮده و در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑـﺮای ﻣـﺸﺘﺮﯾﺎﻧﯽ ﮐـﻪ رﯾـﺴﮏ ﮐﻤﺘﺮی دارﻧﺪ، ﭼﻨﺪان ﺧﻮﺷﺎﯾﻨﺪ ﻧﯿﺴﺖ. این موضوع باعث میشود بهتدریج مشتریان کمریسک از صنعت بیمه خارج شوند. پیامد نهایی این خواهد بود که چنین شرایطی از به وجود آمدن یک تعادل باثبات در بازار جلوگیری کرده و این امکان را فراهم میسازد که بازار بهکلی در هم فرو ریزد. در پژوهش حاضر وجود پدیده انتخاب بد که از آثار جانبی اطلاعات نامتقارن است، در بازار بیمه درمان پایه در ایران بررسی و آزمون شده است. برای آزمون فرضیه پژوهش، یعنی تأیید وجود انتخاب بد از دادههای بودجه خانوار بین سالهای 93 و 94 استفاده شده است. تلاش شد مدل ایجاد شده تحت کمترین فروض پارامتریک باشد که بتواند بهخوبی انتخاب بد را در بیمه خدمات درمانی مورد آزمون قرار دهد. همچنین برخلاف تمام مدلهای قبلی، عدماطمینان از بازپرداخت و میزان آن در این مدل لحاظ شد که با واقعیت بسیار منطبقتر است. نتایج حاکی از تأیید انتخاب بد در بیمه پایه درمان بیمه سلامت، خدمات درمانی و تأمین اجتماعی در ایران است.
کلید واژگان
انتخاب بداطلاعات نامتقارن
بیمه درمان پایه
اقتصاد اطلاعات
روش نیمه پارامتریک
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، پردیس بین الملل دانشگاه فردوسی مشهددانشیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2530-23222322-472X




