استفاده از نظریه بازیها در تخصیص بهینه آب در زایندهرود
(ندگان)پدیدآور
جلیلی کامجو, سید پرویزخوش اخلاق, رحماننوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش استفاده از نظریه بازیها تحت سناریوهای مختلف در ارزیابی رابطه بین پنج متقاضی آب شامل مسکونی، کشاورزی، صنعت، گردشگری و محیطزیست و عرضه بلندمدت اقتصادی آب در حوضه آبریز زایندهرود است. بهمنظور بـرآورد توابـع عرضـه و تقاضـا از یک سیستـم معادلات همـزمان در دوره 1391-1380 استفاده شد. تابع تقاضای بخش صنعت و کشاورزی با استفاده از تابع تولید ترانسلوگ و تابع هزینه متناظر از بسط دوم سری تیلور و استخراج معادله سهم هزینه آب و لم شپارد برای نهاده آب، تصریح شد. قیمت حدی آب در بخش صنعت و کشاورزی2/12072 و 442/1698 ریال برآورد شد. تابع تقاضای مسکونی آب بهصورت تابع غیرخطی با استفاده از حداکثر نمودن تابع مطلوبیت کلین- روبین مقید به بودجه خانوار و حداقل نیاز آب تابعی از دمای هوا، استخراج و سرانه حداقل معاش آب برای نیازهای شرب و مسکونی، عمومی، تولیدی و تجاری و فضای سبز 91/101 لیتر در روز برآورد شد. نتایج حاصل از مجموع برآوردها تحت دو بازی انسان- انسان و بازی انسان- طبیعت در سه حالت تحلیل شد. ابتدا نقطه تعادل مشابه دنیای واقعی بدون در نظر گرفتن تقاضای گردشگری و محیطزیست تحت بازی (HH) بهصورت قیمت اسمی تعادلی 37/1932 ریال و مقدار تعادلی 74/2696 میلیون مترمکعب در سال برآورد شد. در یک بازی گستردهتر، با لحاظ تمایل نهایی به پرداخت آب و نیاز مصرفی در بخش گردشگری بهصورت جمع افقی، نقطه تعادل بازار آب در بازی (HN) بهصورت قیمت اسمی تعادلی 64/1973 ریال و مقدار تعادلی 58/2743 میلیون مترمکعب در سال برآورد شد. در نهایت در حالت سوم در بازار آب، با لحاظ تمایل نهایی به پرداخت آب و نیاز مصرفیدر بخش گردشگری و تمایل به پرداختو نیاز مصرفی در بخش زیستمحیطی بهصورت جمع افقی نقطه تعادل بازار آب در بازی بین انسان و طبیعت بهصورت قیمت اسمی تعادلی 715/2004 ریال و مقدار تعادلی 83/2777 میلیون مترمکعب در سال برآورد شد.
کلید واژگان
عرضه بلندمدت اقتصادی آبتقاضای کلی آب
نظریه بازیها
تقاضای زیستمحیطی و گردشگری آب
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه آیت ا... بروجردی (ره)استاد گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان
شاپا
2530-23222322-472X




