نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorافقه, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorغرافی, مائدهfa_IR
dc.contributor.authorبصیرت, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:45:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:45:03Z
dc.date.available1399-07-09T12:45:03Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:45:03Z
dc.date.issued2016-01-21en_US
dc.date.issued1394-11-01fa_IR
dc.date.submitted2015-06-02en_US
dc.date.submitted1394-03-12fa_IR
dc.identifier.citationافقه, مرتضی, غرافی, مائده, بصیرت, مهدی. (1394). تأثیر نابرابری آموزش بر توزیع درآمد در ایران. فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران, 4(16), 179-203.fa_IR
dc.identifier.issn2530-2322
dc.identifier.issn2322-472X
dc.identifier.urihttps://aes.basu.ac.ir/article_1336.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/427601
dc.description.abstractمطالعه پیرامون عوامل مؤثر بر توزیع درآمد از مهم­ترین اهداف محققین علوم اجتماعی در کشور­های درحال‌توسعه می­باشد. در این میان نقش آموزش در توزیع درآمد ازجمله موضوعاتی است که توجه متفکرین حوزه علوم اجتماعی و توسعه را به خود جلب کرده است. در ایران نیز موضوع توزیع درآمد و عوامل مؤثر بر آن از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به این دلیل، در این پژوهش سعی شده است تا اثر نابرابری آموزش بر توزیع درآمد در ایران طی دوره 1390-1360موردمطالعه قرار گیرد. به این منظور، با استفاده از متغیر­های متوسط سال­های تحصیل و ضریب جینی آموزش نیروی کار بالای 15 سال به عنوان معیار­هایی برای سنجش نابرابری آموزش و با بهره­گیری از روش همجمعی یوهانسن – یوسیلیوس، اثر نابرابری آموزش بر توزیع درآمد مورد آزمون قرار گرفت. همچنین در این مطالعه، از متغیر­های سهم هزینه­های آموزشی دولت، اندازه دولت و تولید ناخالص داخلی سرانه به عنوان دیگر متغیر­های اثرگذار بر توزیع درآمد استفاده شد. این مطالعه نشان داد که متغیر ضریب جینی آموزش، بهتر می­تواند اثر نابرابری آموزش بر توزیع درآمد را توضیح دهد و بیانگر این است که نابرابری آموزش با نابرابری درآمد ارتباط مستقیم داشته، درحالی‌که سهم هزینه­های آموزشی دولت با ضریب جینی درآمد رابطه معکوس دارد. نتایج این تحقیق نشان می­دهد که حرکت به سمت کاهش نابرابری در آموزش منجر به توزیع بهتر درآمد خواهد شد. به علاوه، افزایش سهم هزینه­های آموزشی دولت منجر به بهبود ضریب جینی درآمد شده است.fa_IR
dc.format.extent819
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Applied Economics Studies in Iranen_US
dc.subjectنابرابـری آموزشfa_IR
dc.subjectتوزیع درآمـدfa_IR
dc.subjectمتوسط سال‌های تحصیلfa_IR
dc.subjectضـریب جینی آموزشfa_IR
dc.subjectروش یوهانسن–یوسیلیوسfa_IR
dc.titleتأثیر نابرابری آموزش بر توزیع درآمد در ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue16
dc.citation.spage179
dc.citation.epage203


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد