تأثیر نابرابری آموزش بر توزیع درآمد در ایران
(ندگان)پدیدآور
افقه, مرتضیغرافی, مائدهبصیرت, مهدینوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه پیرامون عوامل مؤثر بر توزیع درآمد از مهمترین اهداف محققین علوم اجتماعی در کشورهای درحالتوسعه میباشد. در این میان نقش آموزش در توزیع درآمد ازجمله موضوعاتی است که توجه متفکرین حوزه علوم اجتماعی و توسعه را به خود جلب کرده است. در ایران نیز موضوع توزیع درآمد و عوامل مؤثر بر آن از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به این دلیل، در این پژوهش سعی شده است تا اثر نابرابری آموزش بر توزیع درآمد در ایران طی دوره 1390-1360موردمطالعه قرار گیرد. به این منظور، با استفاده از متغیرهای متوسط سالهای تحصیل و ضریب جینی آموزش نیروی کار بالای 15 سال به عنوان معیارهایی برای سنجش نابرابری آموزش و با بهرهگیری از روش همجمعی یوهانسن – یوسیلیوس، اثر نابرابری آموزش بر توزیع درآمد مورد آزمون قرار گرفت. همچنین در این مطالعه، از متغیرهای سهم هزینههای آموزشی دولت، اندازه دولت و تولید ناخالص داخلی سرانه به عنوان دیگر متغیرهای اثرگذار بر توزیع درآمد استفاده شد. این مطالعه نشان داد که متغیر ضریب جینی آموزش، بهتر میتواند اثر نابرابری آموزش بر توزیع درآمد را توضیح دهد و بیانگر این است که نابرابری آموزش با نابرابری درآمد ارتباط مستقیم داشته، درحالیکه سهم هزینههای آموزشی دولت با ضریب جینی درآمد رابطه معکوس دارد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که حرکت به سمت کاهش نابرابری در آموزش منجر به توزیع بهتر درآمد خواهد شد. به علاوه، افزایش سهم هزینههای آموزشی دولت منجر به بهبود ضریب جینی درآمد شده است.
کلید واژگان
نابرابـری آموزشتوزیع درآمـد
متوسط سالهای تحصیل
ضـریب جینی آموزش
روش یوهانسن–یوسیلیوس
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهوازکارشناس ارشد توسعه اقتصادی و برنامهریزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
شاپا
2530-23222322-472X




