• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران
    • دوره 4, شماره 16
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران
    • دوره 4, شماره 16
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر نابرابری آموزش بر توزیع درآمد در ایران

    (ندگان)پدیدآور
    افقه, مرتضیغرافی, مائدهبصیرت, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    819.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مطالعه پیرامون عوامل مؤثر بر توزیع درآمد از مهم­ترین اهداف محققین علوم اجتماعی در کشور­های درحال‌توسعه می­باشد. در این میان نقش آموزش در توزیع درآمد ازجمله موضوعاتی است که توجه متفکرین حوزه علوم اجتماعی و توسعه را به خود جلب کرده است. در ایران نیز موضوع توزیع درآمد و عوامل مؤثر بر آن از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به این دلیل، در این پژوهش سعی شده است تا اثر نابرابری آموزش بر توزیع درآمد در ایران طی دوره 1390-1360موردمطالعه قرار گیرد. به این منظور، با استفاده از متغیر­های متوسط سال­های تحصیل و ضریب جینی آموزش نیروی کار بالای 15 سال به عنوان معیار­هایی برای سنجش نابرابری آموزش و با بهره­گیری از روش همجمعی یوهانسن – یوسیلیوس، اثر نابرابری آموزش بر توزیع درآمد مورد آزمون قرار گرفت. همچنین در این مطالعه، از متغیر­های سهم هزینه­های آموزشی دولت، اندازه دولت و تولید ناخالص داخلی سرانه به عنوان دیگر متغیر­های اثرگذار بر توزیع درآمد استفاده شد. این مطالعه نشان داد که متغیر ضریب جینی آموزش، بهتر می­تواند اثر نابرابری آموزش بر توزیع درآمد را توضیح دهد و بیانگر این است که نابرابری آموزش با نابرابری درآمد ارتباط مستقیم داشته، درحالی‌که سهم هزینه­های آموزشی دولت با ضریب جینی درآمد رابطه معکوس دارد. نتایج این تحقیق نشان می­دهد که حرکت به سمت کاهش نابرابری در آموزش منجر به توزیع بهتر درآمد خواهد شد. به علاوه، افزایش سهم هزینه­های آموزشی دولت منجر به بهبود ضریب جینی درآمد شده است.
    کلید واژگان
    نابرابـری آموزش
    توزیع درآمـد
    متوسط سال‌های تحصیل
    ضـریب جینی آموزش
    روش یوهانسن–یوسیلیوس

    شماره نشریه
    16
    تاریخ نشر
    2016-01-21
    1394-11-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز
    کارشناس ارشد توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
    استادیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

    شاپا
    2530-2322
    2322-472X
    URI
    https://aes.basu.ac.ir/article_1336.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/427601

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب