بررسی نیازهای آموزشی و مشکلات اعضای تعاونی زنان روستایی نودشه در شهرستان پاوه
(ندگان)پدیدآور
موحدی, رضاقادری, علی اکبراعظمی, موسینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این تحقیق شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی اعضای تعاونی زنان روستایی نودشه بود. نیازهای آموزشی اعضای تعاونی در ابتدا با استفاده از روش کیفی ارزیابی مشارکتی روستایی شناسایی و سپس با استفاده از روش کمی(پرسشنامه) اولویتبندی گردید. برای سنجش و اولویتبندی نیازهای آموزشی در بخش کمی از الگوی تجزیه و تحلیل شغل استفاده شد. جامعة آماری این مطالعه شامل 230 نفر از اعضای تعاونی بودند که 144 نفر از آنان با استفاده از جدول مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق در روش کمی، پرسشنامه بود که روایی آن را متخصصانبررسی محتواییکردند وپایاییآن با انجامپیشآزمونو با استفادهازنرم افزار SPSS تعیینشد. روش تحلیل دادهها به دو صورت توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج نشان داد که مهمترین نیازهای آموزشی زنان عضو تعاونی نودشه در موضوعات مورد بررسی عبارت بودند از: 1. حفاظت، احیا و پیشگیری از تخریب مراتع؛ 2. کنترل آفات، بیماریها و علفهای هرز موجود در باغها و 3. آشنایی با طراحی مدلهای جدید گیوه و لباس. نتایج همچنین نشان داد که مهمترین مشکلات اعضای تعاونی عبارت بودند از: 1. عدم آشنایی کافی اعضا با اهداف، اصول و قوانین و مقررات تعاونی؛ 2. کافی نبودن سرمایة تعاونی؛ 3. استیجاری بودن ساختمان تعاونی؛ 4. انتظارات غیرمنطقی برخی از اعضا از تعاونی و 5. نگرش منفی نسبت به تعاونی.
کلید واژگان
تعاونیزنان روستایی
نیازسنجی آموزشی
نودشه
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعیسازمان پدید آورنده
دانشگاه بو علی سینادانش آموخته کارشناسی ارشد رشته ترویح و آموزش کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا، همدان، ایران
عضو هیات علمی/ دانشگاه بوعلی سینا همدان




