ارزیابی تطبیقی الگوهای تعاونی اشتراکی و نقطهای ارائه خدمات در مدیریت روستایی شهرستانهای ابرکوه و لامرد
(ندگان)پدیدآور
دربان آستانه, علیرضاقدیری معصوم, مجتبیهاجری, بهرامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده تحقیق حاضر بر آن است تا با ارزیابی تطبیقی به سنجش سطح رضایتمندی روستاییان از خدمات ارائه شدة مدیریت محلی در قالب دو مدل تعاونی و مدل نقطهای بپردازد. برای سنجش کیفیت خدمات در جهت رضایت روستاییان از مدل کیفیت خدمات سروکوال استفاده شد. جامعه آماری تحقیق روستاهای بخش مرکزی شهرستانهای ابرکوه (مدل تعاونی) و بخش مرکزی شهرستان لامرد (مدل نقطهای) هستند که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شده و در هر شهرستان 130 و در مجموع 260 پرسشنامه توزیع شدند. برای تحلیل دادهها ازنرم افزار SPSS و آزمونهای t تک نمونهای و t مستقل و کای اسکوئر تک نمونه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد میانگین رضایتمندی روستاییان در ابعاد مدل سروکوال، شامل فیزیکی، همدلی، پاسخگویی، پایایی و اعتماد در شهرستان ابرکوه برابر 86/160 و در شهرستان لامرد برابر 80/143 است. این امر نشان می دهد که رضایتمندی روستاییان شهرستان ابرکوه ( الگوی تعاونی ) با اختلاف 06/17 بیش از شهرستان لامرد ( الگوی نقطهای) است. همچنین نتایج آزمون tمستقل نشان میدهد در بعد اعتماد، پایایی، فیزیکی و همدلی تفاوت معناداری بین دو شهرستان وجود دارد و در این ابعاد رضایتمندی روستاییان شهرستان ابرکوه با الگوی تعاونی بیش از رضایتمندی روستاییان شهرستان لامرد با الگوی نقطهای است، اما در بعد پاسخگویی تفاوت معناداری میان دو شهرستان وجود ندارد؛ یعنی، در این بعد رضایتمندی روستاییان دو شهرستان در یک سطح قرار دارد.
کلید واژگان
کیفیت خدماتمدیریت روستایی
تعاونی دهیاریها
شهرستانهای ابرکوه و لامرد
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه جغرافی، دانشگاه تهراناستاد گروه جغرافی، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تهران




