تأثیر ویژگیهای شخصیتی افراد در توسعه رفتار شهروندی سازمانی مطالعه موردی اعضای تعاونیهای فعال بخش صنعت شهرستان سنندج
(ندگان)پدیدآور
فرجی, بهیهاحمدی, فریدوننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رفتار شهروندی سازمانی از جمله مفاهیم نوین مدیریتی است که تأثیرات فردی و سازمانی متعددی دارد. شناخت وضعیت این نوع رفتار و راهکارهای توسعه آن در بهبود فعالیتهای سازمانی نقش مهمی ایفا میکند. بر این اساس، در پژوهش حاضر تلاش شده است تا ضمن شناسایی رفتار شهروندی سازمانی در تعاونیهای تولیدی بخش صنعت شهرستان سنندج در سال 1389، ارتباط آن با ویژگیهای شخصیتی اعضای تعاونیها به عنوان ابزاری برای توسعه رفتار شهروندی سازمانی، مطالعه و بررسی شود. به این منظور تعداد 100 نفر از اعضای هیئت مدیره شرکتهای تعاونی بخش صنعت شهرستان سنندج به عنوان نمونه آماری به شیوه طبقهای تصادفی ساده انتخاب شدند.
پژوهش حاضر بر حسب هدف، کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بوده و در آن از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.
نتایج این پژوهش نشان میدهد رابطه معناداری بین ویژگیهای شخصیتی (پنج عامل مارتینز) افراد مورد مطالعه و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی در شرکتهای تعاونی مورد بررسی وجود دارد. همچنین رفتار شهروندی سازمانی در تعاونیهای صنایع دستی و صنایع چوبی   بالاست و در تعاونیهای تولید انواع پوشاک ، ملامین و پلاستیک  و در نهایت دانه بندی شن و ماسه پایین است.
کلید واژگان
رفتار شهروندی سازمانیویژگیهای شخصیتی کارکنان
شرکتهای تعاونی
بخش صنعت
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2011-12-221390-10-01
ناشر
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعیسازمان پدید آورنده
مربی مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور ، تهراناستادیار مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور ، تهران




