• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفه‌های آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی)

    (ندگان)پدیدآور
    آقا محمدی, جواد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    427.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    س2، ش8، زمستان 1391 A RESEACH EXTENSION QUARTERLY صفحات 164 ـ 143 VOL2, WINTER 2012, NO.8 بررسی شاخصه اخلاق اسلامی و مؤلفه‌های آن در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران (مطالعه موردی؛ کتب علوم اجتماعی) جواد آقامحمدی چکیده هدف این پژوهش، بررسی میزان توجه به شاخصه اخلاق و مؤلفه‌های آن در کتب علوم اجتماعی در دوره متوسطه نظری است. روش تحقیق، توصیفی – تحلیلی است و عناوین و مصادیق هر یک از مؤلفه‌های داده با استفاده از چک لیستی از معیارهای شاخصه اخلاقی در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و عمومی جمع‌آوری شده است. جامعه آماری شامل کلیه کتب علوم اجتماعیِ مقطع متوسطه نظری، رشته ادبیات و علوم انسانی است که در مجموع چهار کتاب در نظر گرفته شده است؛ بنابراین، از روش سرشماری به‌عنوان نمونه استفاده شده است. برای سنجشِ میزان پرداخت و تحلیل سؤالات از آمار توصیفی سود برده شده است. در نهایت پس از بررسی کلی این نتایج، به این نکته پی می‌بریم که میزان توجه به شاخصه اخلاق در بُعد سیاسی در کتب علوم اجتماعی دوره متوسطه 27درصد، در بُعد اجتماعی (خانوادگی و شهروندی) 49درصد، در بُعد اقتصادی 10درصد و در بُعد عمومی 14درصد است که بین شاخصه اخلاق در ابعاد مختلف توازن خاصی برقرار نبوده و نیست و می‌طلبد مسئولان تعلیم و تربیت در بازنگری‌های آتی خود به آن توجه نمایند. واژه‌های کلیدی اخلاق، اخلاق اقتصادی، اخلاق سیاسی، اخلاق اجتماعی، اخلاق و دین، کتب علوم اجتماعی.
    کلید واژگان
    اخلاق
    اخلاق اقتصادی
    اخلاق سیاسی
    اخلاق اجتماعی
    اخلاق و دین
    کتب علوم اجتماعی

    شماره نشریه
    30
    تاریخ نشر
    2013-02-19
    1391-12-01
    ناشر
    دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان

    شاپا
    2251-7898
    2676-6760
    URI
    http://akhlagh.morsalat.ir/article_21262.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/424974

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • حقِ اخلاقی: امکان یا امتناع؟ 

      فنائی, ابوالقاسم؛ حسینی, سید محمد؛ حسنخانی طاسکوه, سمیه (دانشگاه مفیدMofid University, 2020-06-21)
      این مقاله می‌کوشد نشان دهد که (1) "حق“ معنایی اخلاقی نیز دارد؛ و (2) تکالیف اخلاقی به دو دستۀ تکالیف متناظر با حقِ اخلاقی، و تکالیف غیر متناظر با چنین حقی تقسیم می‌شوند. حقِ اخلاقی حقی است که از ملاحظاتی اخلاقی نشأت می‌گیرد ...

    • حقِ اخلاقی: امکان یا امتناع؟ 

      فنائی, ابولقاسم؛ حسینی, سید محمد؛ حسنخانی طاسکوه, سمیه (دانشگاه مفیدMofid University, 2020-06-21)
      این مقاله می‌کوشد نشان دهد که (1) "حق“ معنایی اخلاقی نیز دارد؛ و (2) تکالیف اخلاقی به دو دستۀ تکالیف متناظر با حقِ اخلاقی، و تکالیف غیر متناظر با چنین حقی تقسیم می‌شوند. حقِ اخلاقی حقی است که از ملاحظاتی اخلاقی نشأت می‌گیرد ...

    • جنسیت و «اخلاق مراقبت» 

      اسلامی, سید حسن (شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده, 2009-02-19)
      امروزه نظریه اخلاق مراقبت، به مثابه بدیلی برای نظریه های اخلاقی سنتی که مردسالار قلمداد می شود، از سوی برخی فمینیست ها ارائه شده است. خانم کَرول گیلیگان روش کولبرگ را در رشد قضاوت اخلاقی کودکان به کار گرفت و به نظریه ای ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب