بررسی میزان توجه به جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاقمداری در برنامۀ درسی
(ندگان)پدیدآور
آقامحمدی, جوادخرسندی, اکبرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاقمداری و مؤلفههای آن در برنامۀ درسی مدارس ابتدایی از منظر معلمان است. روش پژوهش در محدودۀ روشهای توصیفی و نوع تحقیق، کابردی است. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ معلمان مقطع ابتدایی شهرستان «دیواندره» تشکیل دادهاند. نمونۀ آماری پژوهش شامل 210 نفر که با استفاده از روش تصادفی طبقهای بهطوریکه همۀ اعضا شانس مساوی برای انتخابشدن داشته باشند، صورتگرفته است. ابزار اندازهگیری تحقیق، بهجز منابع کتابخانهای، از پرسشنامۀ محققساخته برای سنجش نظرات استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها به دو صورت توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و تحلیلی(t) استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که میزان توجه به مفهوم خانواده مبتنی بر اخلاقمداری در برنامه درسی ابتدایی از دیدگاه معلمان آن دوره تحصیلی، در ابعاد تربیتی و آموزشی و همچنین در بعد مدیریتی نامطلوب ارزیابی شده است. همچنین نتایج پژوهش نشاندهندۀ این است که در ابعاد حقوقی و تکلیفی و عاطفی، توجه کافی و لازم شده و از دید نمونۀ آماری مطلوب ارزیابی شده است.
کلید واژگان
خانوادهاخلاقمداری
برنامهدرسی
معلمان
آموزشوپرورش
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانسازمان پدید آورنده
آموزش و پرورششاپا
2251-78982676-6760




