تأثیر هزینۀ تبلیغات در عملکرد مالی با میانجیگری ارزش برند در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران
(ندگان)پدیدآور
اکبری, محسنفرخنده, مهساقاسمی شمس, معصومهنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به گسترش رقابت و مواجهشدن مشتریان با انبوهی از کالاها و خدمات از سوی عرضهکنندگان مختلف، تبلیغات یکی از مهمترین ابزارهای رساندن صدای شرکتها به بازارها است. با توجه به اینکه تبلیغات برای بنگاهها، هزینههای زیادی در بردارد و سالانه میلیونها ریال صرف آن میشود، همواره مدیران بنگاههای اقتصادی انتظار دارند بازدهی متناسب با این میزان سرمایهگذاری به دست آورند. این مقاله با هدف پاسخگویی به این پرسش، تأثیر هزینۀ تبلیغات در عملکرد مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار را با میانجیگری ارزش برند بررسی کرده است. در این پژوهش، دادههای مربوط به 88 شرکت بهصورت ترکیبی و برای دورۀ زمانی 1389 تا 1394 با استفاده از رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شده است. در این پژوهش از معیار کیو توبین برای سنجش ارزش برند استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد ارزش برند، نقش میانجی در ارتباط بین هزینۀ تبلیغات و عملکرد مالی (نرخ بازده داراییها و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام) بر عهده دارد.
کلید واژگان
ارزش برنداندازه
عملکرد مالی
نسبت اهرمی
هزینۀ تبلیغات
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مدیریت دانشگاه گیلان، دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مدیریتکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مدیریت دانشگاه گیلان، دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مدیریت
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مدیریت دانشگاه گیلان، دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مدیریت
شاپا
2383-11702383-1189




