رابطۀ رقابت در بازار و سیاستهای تقسیم سود
(ندگان)پدیدآور
سرلک, نرگسمیرزایی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ رقابت در بازار با سیاستهای تقسیم سود شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دورۀ زمانی 1387 تا 1391 است. فرضیههای پژوهش برمبنای نظریههای پیامد، جانشینی و شکار مربوط به تأثیر رقابت در بازار بر سیاستهای تقسیم سود تدوین شدهاند. برای آزمون فرضیهها از الگوهای رگرسیون چندگانه با استفاده از دادههای تلفیقی و رگرسیون لجستیک استفاده شده است. برای سنجش رقابت در بازار از شاخص انتروپی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد بین رقابت در بازار و سود تقسیمی، رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین رقابت در بازار با افزایش سود تقسیمی نیز رابطۀ مثبت و معنیداری دارد. بین رقابت در بازار و حذف سود تقسیمی نیز رابطۀ منفی و معنیداری وجود دارد.
کلید واژگان
رقابت در بازارشاخص انتروپی
سود تقسیمی
تامین مالی
سیاست تقسیم سود
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
گروه حسابداری دانشکده مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران.گروه حسابداری دانشکده مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران
شاپا
2383-11702383-1189




