بررسی رابطه مدیریت سرمایه در گردش و هزینههای نمایندگی
(ندگان)پدیدآور
علی محمدی, میثمصابری, مریمنوروزی, محمدرستمی, محمد رضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، ارزیابی تأثیر مدیریت سرمایه درگردش برهزینههای نمایندگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. پرسش مطرح شده این است آیا متفاوت بودن ابزارهای مدیریت سرمایه در گردش شرکتها بر میزان هزینه نمایندگی آنها تأثیر دارد؟ به عبارتی کدام یک از ابزارهای مدیریتهای سرمایه در گردش در کمتر شدن هزینهای نمایندگی مؤثر است؟ در پژوهش حاضر هزینه نمایندگی تابعی از تعامل بین فرصتهای رشد شرکت و جریانهای نقدی آزاد تعریف شده است. بدین منظور اطلاعات 127 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1392- 1387 به کار گرفته شده و فرضیههای پژوهش با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون همبستگی بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد رابطه مثبت و معناداری بین متوسط دوره گردش موجودی کالا و هزینه نمایندگی وجود داشته، بین دوره وصول مطالبات و هزینههای نمایندگی رابطه معناداری به لحاظ آماری وجود ندارد، همچنین بین دوره پرداخت بدهیها و هزینههای نمایندگی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.
کلید واژگان
هزینه نمایندگیسرمایه در گردش
دوره وصول مطالبات
دوره پرداخت بدهی
1مدیریت دارایی
سرمایه در گردش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
کارگزاری بهمناداره مالیات
کارگزاری بهمن
دانشگاه الزهرا
شاپا
2383-11702383-1189




