• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • معماری و شهرسازی آرمان شهر
    • دوره 11, شماره 23
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • معماری و شهرسازی آرمان شهر
    • دوره 11, شماره 23
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نقش بازارهای دوره‌‌ای در حضورپذیری ساکنین محله‌های شهری و افزایش تعاملات اجتماعی، مورد مطالعاتی: شهر همدان

    (ندگان)پدیدآور
    آرام, فرشیدقرائی, فریباحبیبی, میترا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.715 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به رشد سریع جمعیت در شهرها و نیز گسترش بیش از پیش علم و فناوری و ارتباطات در دهه‌های اخیر و امکان رخ دادن ارتباطات انسانی در دنیای مجازی مردم کمتر از گذشته با محیط اطراف خود و ساکنین آن تعامل برقرار می‌کنند. با تأمل در دیرینه تاریخی ایران زمین، به سهولت می‌توان نمونه‌هایی از ارتباط شهروندان با یکدیگر در فضای شهری را در بازارهای دوره‌ای، به‌عنوان یکی از نهادهای مهم جامعه در محله‌ها/ مراکز محله‌ای، مشاهده کرد. در این پژوهش، بر مبنای روش توصیفی- پیمایشی و مطالعات اسنادی میزان تأثیر بازارهای دوره‌ای بر تعاملات اجتماعی و رابطه همسایگی شهروندان در محله سکونت‌شان بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل ساکنین شش محله شهر همدان می‌باشد. بر همین اساس، ساکنین سه محله‌ای که در آن بازارهای دوره‌ای شنبه بازار، سه‌شنبه بازار و پنج‌شنبه بازار دائر می‌باشد، با سه محله متناظر که در آن بازار دوره‌ای برپا نمی‌شود، مقایسه و مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد در محله‌های دارای بازار دوره‌ای به‌دلیل عامل جاذب جمعیت بازار و حضور بیشتر مردم، میزان آشنایی همسایگان با یکدیگر و همچنین تعاملات اجتماعی، بیشتر از محله‌های بدون بازار دوره‌ای می‌باشد. همچنین از دیگر نتایج پژوهش، دست یافتن به رابطه مستقیم بین کیفیت فضاهای برگزاری بازارهای دوره‌ای با افزایش میزان حضور و تعاملات اجتماعی مردم است. تجارب موفق جهانی بررسی شده و نیز یافته‌های این پژوهش عواملی چون داشتن دسترسی مناسب، وجود فضای سبز و نزدیکی به خدمات شهری را به‌عنوان مهم‌ترین معیارهای کیفی بیان می‌دارد، که در صورت احیای بازارهای دوره‌ای و ساماندهی آن‌ها، چنانچه مبتنی بر مکان‌یابی هوشمندانه و نیازمحور باشد، در ترغیب و تشویق شهروندان برای حضور بیشتر در محله‌ها خود بسیار راهگشا بوده و ضمن افزایش تعاملات و صمیمیت بین ساکنین، به‌عنوان یک مؤلفه معنایی، باعث هویت‌بخشی محله‌ها و افزایش حضور ساکنین محله می‌شود.
    کلید واژگان
    بازارهای دوره‌ای
    تعاملات اجتماعی
    محله
    حضورپذیری

    شماره نشریه
    23
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دکتر مصطفی بهزادفر
    Dr. Mostafa Behzadfar
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران
    دانشیار طراحی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.
    دانشیار شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.

    شاپا
    2008-5079
    2538-2365
    URI
    http://www.armanshahrjournal.com/article_69625.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/418033

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب