بررسی تأثیر نورپردازی آگاه از زمینه در فضای دبستان با بهره مندی از طراحی کاربرمحور
(ندگان)پدیدآور
سلیمیان ریزی, محمدخلیلی, مریمپاک نژاد, فرزانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقوله ی نورپردازی در مکان های آموزشی، به ویژه در مقطع دبستان، به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر یادگیری کودک قابل توجه است. طراحان می توانند با استفاده از سیستم آگاه از زمینه در نورپردازی چنین فضاهایی به کمک توانایی سیستم های هوشمند در ادراک و عمل با قابلیت سنجش زمان، درجه حرارت و حتی هویت کاربر شرایط را برای کودکان بهبود بخشند؛ برای این منظور واسط کاربری آگاه از متن برای نورپردازی فضای یک کلاس کارگاهی با توجه به اصول طراحی کاربرمحور طراحی گردید و 30 کودک به صورت نمونه ی در دسترس در شرایط مختلف مورد آزمایش و پرسش قرارگرفتند تا احساس و بازده کاری آن ها در مورد تغییرات شکل گرفته مشخص شود. با توجه به نتایج به دست آمده می توان مشاهده کرد که کودکان در فضای نوری آگاه از زمینه احساس بهتری دارند و ارتقاء این احساس منجر به افزایش شرایط مطلوب جهت آموزش می گردد.
کلید واژگان
سیستم آگاه از زمینهطراحی کاربرمحور
کودک دبستانی
نورپردازی
تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دکتر مصطفی بهزادفرDr. Mostafa Behzadfar
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده ی طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایراناستادیار طراحی صنعتی، دانشکد هی طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
دانشجوی کارشناسی طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
شاپا
2008-50792538-2365




