نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسعیدی, علیfa_IR
dc.contributor.authorسوادکوهی فر, ساسانfa_IR
dc.contributor.authorیاوری, یزدانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T12:13:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T12:13:50Z
dc.date.available1399-07-09T12:13:50Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T12:13:50Z
dc.date.issued2016-02-20en_US
dc.date.issued1394-12-01fa_IR
dc.date.submitted2013-07-17en_US
dc.date.submitted1392-04-26fa_IR
dc.identifier.citationسعیدی, علی, سوادکوهی فر, ساسان, یاوری, یزدان. (1394). ارزیابی آسیب پذیری معابر طبقاتی، نمونه موردی: بزرگراه شهید صدر تهران. معماری و شهرسازی آرمان شهر, 8(15), 313-328.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5079
dc.identifier.issn2538-2365
dc.identifier.urihttp://www.armanshahrjournal.com/article_34148.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/417880
dc.description.abstractبرای دفاع از شهرها حفاظت از شبکه معابر، امری لازم و ضروری است. جهت دفاع از معابر شهری در ابتدا لازم است که نقاط آسیب پذیر این معابر مشخص شده و برای این نقاط تمهیدات ویژه در نظر گرفته شود. جهت شناسایی آسیب پذیری معابر در مقابل تهدیدات طبیعی کارهای زیادی در کشورهای مختلف انجام شده است، و در بسیاری از موارد از بررسی مخاطرات انسان ساخت صرفنظر شده است. با توجه به اهمیت تهدیدات انسان ساخت لازم است، این دسته از تهدیدات نیز در بررسی آسیب پذیری معابر مورد بررسی قرار گیرد، که در این پژوهش این امر انجام شده است. به عنوان نمونه موردی یکی از مهم ترین شریان های مواصلاتی شمال شهر تهران یعنی بزرگراه طبقاتی صدر مورد مطالعه قرار گرفت. برای یافتن میزان آسیب پذیری این معبر ابتدا شاخص های مؤثر بر آسیب پذیری این معابر شناسایی و وزن دهی شد. شاخص های کلی مؤثر در آسیب پذیری معابر طبقاتی در سه گروه عمده شاخص های دفاعی، شهری و طبیعی تقسیم بندی شده و هر یک از شاخص ها و زیر شاخص ها به روش سلسله مراتبی و روش TOPSIS امتیا زدهی شد. پس از امتیا زدهی شاخص ها، لایه های جغرافیایی مربوط به آن شاخص و برای محدوده مطالعاتی در نرم افزار ArcGIS ایجاد شد. سپس لایه های ایجاد شده با توجه به وزن تأثیرگذاری شاخص مورد نظر، در نرم افزار مذکور ترکیب و نقشه آسیب پذیری معبر طبقاتی مورد مطالعه، تهیه شد و با تولید نقشه آسیب پذیری میزان ریسک در امتداد مسیر تعیین خواهد شد. لذا پس از انجام مراحل فوق و تهیه این نقشه، آسی بپذیر ترین نقطه در مسیر بزرگراه مورد مطالعه مشخص شد. با توجه به پژوهش انجام شده تقاطع ها از مهم ترین نقاط آسیب پذیر محدوده می باشند. در انتها عوامل ایجاد خطر در آسیب پذیرترین تقاطع در طول مسیر مورد بررسی قرار گرفت.fa_IR
dc.format.extent2010
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدکتر مصطفی بهزادفرfa_IR
dc.publisherDr. Mostafa Behzadfaren_US
dc.relation.ispartofمعماری و شهرسازی آرمان شهرfa_IR
dc.relation.ispartofArmanshahr Architecture & Urban Developmenten_US
dc.subjectپدافند غیرعاملfa_IR
dc.subjectمعابر طبقاتیfa_IR
dc.subjectتهدیدfa_IR
dc.subjectروش سلسله مراتبیfa_IR
dc.subjectسیستم اطلاعات جغرافیاییfa_IR
dc.titleارزیابی آسیب پذیری معابر طبقاتی، نمونه موردی: بزرگراه شهید صدر تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار اقلیم شناسی، دانشکده پدافند غیر عامل، دانشگاه جامع امام حسین)ع(، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار شهرسازی، دانشکده پدافند غیر عامل، دانشگاه جامع امام حسین)ع(، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد رشته پدافند غیر عامل، گرایش طراحی، دانشگاه جامع امام حسین)ع(، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue15
dc.citation.spage313
dc.citation.epage328


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد