استفاده از گسترش عملکرد کیفیت ( QFD ) به منظور انعکاس خواسته ها و تمایلات مردمی در فضاهای شهری، نمونه موردی: بوستان مهدی در شهر قم
(ندگان)پدیدآور
داود پور, زهرهکلهر, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فضای شهری قسمتی از بافت شهر است که عموم مردم به آن دسترسی فیزیکی و بصری دارند و بستری برای فعالیت های انسانی و برقراری تعاملات اجتماعی است. از آنجایی که متعاملین مستقیم فضاهای شهری مردم می باشند، تاکید بسیاری بر مشارکت مردم در برنامه ریزی، طراحی و توسعه این فضاها وجود دارد. با این وجود تاکنون روش مدونی برای انعکاس خواسته ها و تمایلات مردمی در فضاهای شهری وجود ندارد. این پژوهش به کالیبره نمودن روش گسترش عملکرد کیفیت به منظور جمع آوری و انعکاس خواسته های مردمی در فضاهای شهری می پردازد. به طور کلی گسترش عملکرد کیفیت را می توان روشی ساختار یافته برای ترجمه نیازهای مشتری به الزامات فنی مناسب در هر مرحله از فرآیند طراحی و توسعه دانست. در پژوهش پیش رو، بعد از کالیبره نمودن روش گسترش عملکرد کیفیت، به عنوان نمونه بوستان مهدی واقع در شهر قم مورد بررسی قرار می گیرد و با استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت پس از جمع آوری و اهمیت یابی خواسته ها و تمایلات مردمی و بررسی راهکارهای فنی و مهندسی که بیشترین پاسخ گویی را نسبت به این خواسته ها دارند به ارائه راهکارهایی پرداخته می شود. نتایج نشان می دهد که از میان 12 مورد از خواسته های مردم، موارد بهداشت مربوط به قفس های حیوانات، مسدود نشدن لبه های کنار پارک توسط موتورسیکلت های پارک شده و عدم وجود اسکیت سواران در محیط عبوری داخل پارک از بالاترین اهمیت برخوردار بوده و از میان 16 راهکار ارائه شده، نصب بیلبوردها با محتوای آموزشی، آموزش عمومی از طریق رسانه های جمعی محلی و ایجاد محوطه های خلوت جهت اسکیت در اطراف پارک از بیشترین اهمیت برخوردار هستند.
کلید واژگان
QFDمشارکت مردمی
فضاهای شهری
تمایلات مردمی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دکتر مصطفی بهزادفرDr. Mostafa Behzadfar
سازمان پدید آورنده
استادیار شهرسازی، دانشکده عمران و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.پژوهشگر دکتری شهرسازی، دانشکده شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند، مرند، ایران و مدرس دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم، قم، ایران.
شاپا
2008-50792538-2365




