کاربرد تصویر در تبلیغات ورزشی از دیدگاه نشانه معناشناسی: مطالعه موردی فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران
(ندگان)پدیدآور
کریمی فیروزجایی, علییارمند, هانیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این تحقیق به تحلیل نشانهشناختی تبلیغات فدراسیون کشتی و کاربرد تصاویر در تبلیغات پرداخته شده است. هدف این پژوهش، تحلیل فرآیندهای معناسازی و روشن ساختن این نکته است که چگونه تصاویر تبلیغی ورزش در فرآیند تولید معنا ایفای نقش نمودهاند و مشخص نمودن اینکه آیا این تصاویر در سطح یک نمایه باقی ماندهاند یا به سطح گفتمانی نیز میرسند. روش تحقیق به صورت کیفی و از نوع تحلیل محتوا است و از مجموع 522 تیتر و متن خبری، اطلاعیه و تصاویر مربوط به عنوان جامعه آماری پژوهش، 8 مورد به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که تبلیغات ورزشی از کمبود ایدههای تازه، بدیع و ابتکاری رنج میبرند؛ هر چند جرقههایی از ایدههای خوب مشاهده میشود. نشانههای به کار رفته در تبلیغات فدراسیون کشتی غالباً به صورت مستقیم میباشد؛ بهطوریکه مخاطب با در نظر گرفتن معانی صریح نشانهها، به مفهوم آنها دست مییابد و معانی ضمنی و چندپهلو از نشانهها قابل دریافت نیست. ورود به فضای گفتمانی، حضور زنده و پویای نشانهمعناها و ابهامآفرینی و بازی با نشانهها که از خصوصیات بارز یک تبلیغ موفق میباشد، در تبلیغات این فدراسیون کمتر مشاهده میشود.     
کلید واژگان
نشانهشناسیدلالت
تبلیغات ورزشی
فدراسیون کشتی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبانشناسی همگانی دانشگاه پیام نوردکترای زبانشناسی همگانی دانشگاه آزاد اسلامی
شاپا
2345-55512538-5879




